0031 78 303 10 23

Haven Duisburg stapt over op LNG

  • (foto duisport/Rolf Köppen)
Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

De grootste binnenhaven van Europa stapt over op LNG. Duisport en RWE Supply & Trading hebben een overeenkomst gesloten voor de benodigde infrastructuur. De afspraken beperken zich niet tot de opslag, distributie en levering van het vloeibare natuurlijke gas. De terminals in Duisburg gaan zelf ook LNG gebruiken, onder meer voor de voertuigen die containers verplaatsen.

Er is al een locatie aangewezen voor een LNG-station. “Wij zijn blij dat we in duisport een partner hebben gevonden voor dit innovatieve project”, zegt Andree Stracke. Hij is lid van het managementteam van RWE Supply & Trading (onderdeel van het Duitse energieconcern RWE).  “De haven van Duisburg beschikt over de ideale condities voor LNG.”

Dit is weer een sleutelproject in onze inspanningen om de haven van Duisburg verder te verbeteren.

Trimodaal

Hij wijst onder andere op de verbindingen die het logistieke knooppunt heeft naar de zeehavens aan de ene kant en alle delen van het Europese achterland aan de andere kant. Duisport is trimodaal: water, weg en spoor.

Daarnaast bieden de hele industriële regio Rijn-Ruhr en de hoge bevolkingsdichtheid een groot marktpotentieel. Want RWE wil aan het eind van het liedje natuurlijk zo veel mogelijk brandstof verkopen. In dit geval in de vorm van LNG, dat zoals bekend minder vervuilend is dan olie.

Met zijn uitgebreide handelsactiviteiten op het gebied van LNG en ervaring met de constructie, exploitatie en onderhoud van gasleveringsinstallaties is RWE de perfecte partner voor deze samenwerking”, aldus Erich Staake, CEO van duisport. “Dit is weer een sleutelproject in onze inspanningen om de haven van Duisburg verder te verbeteren.”

Voertuigen ombouwen naar LNG

De eerste stap is het realiseren van het al geplande mobiele LNG-station. Dat moet eenvoudig te verplaatsen zijn zodat het in de hele haven ingezet kan worden. Het station zal LNG leveren aan voertuigen die op de terminals actief zijn: reach stackers en terminaltrekkers. Die voertuigen moeten wel eerst worden omgebouwd om ze voor LNG geschikt te maken. Ook lokale transportbedrijven met trucks die op LNG (gaan) rijden, kunnen bij dit station terecht om te tanken. De kosten van deze fase bedragen 500.000 euro.

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Energie van de golven voor een schonere oceaan https://t.co/9TX8AE7EDA 
Groenervaren  @Groenervaren
Stuwa© schroefasseals; kostenbesparend en duurzaam https://t.co/wtayw3KYG5 
Groenervaren  @Groenervaren
Drie kanshebbers voor Maritime KVNR Shipping Award https://t.co/DI9e8Aif1Q