0031 78 303 10 23

intentie goed – kans op succes nul komma nul

Martin Dekker (multimediaredacteur, Tekst & Toebehoren) Martin Dekker (multimediaredacteur, Tekst & Toebehoren)

Hoe krijg je wegvervoerders zo ver om van de binnenvaart (of het spoor) gebruik te maken? Hen financieel belonen. Vlaanderen wil dat gaan doen door transportbedrijven die schip of trein inschakelen minder verkeersbelasting te laten betalen. Maar dat voordeel van 510 euro weegt natuurlijk nooit op tegen alle rompslomp en extra kosten. Het idee is sympathiek, maar de kans op succes nul komma nul.

Het plan van de ministers Bart Tommelein (Financiën) en Ben Weyts (Mobiliteit) kreeg vorige week goedkeuring van de rest van de Vlaamse regering. “We willen transporteurs verleiden om te kiezen voor alternatieven. Elke vracht die over het water of over het spoor gaat, hoeft niet over onze drukke wegen. Minder file, beter voor het milieu”, aldus Tommelein en Weyts.

Onwerkbaar

Er was al een regeling, maar die werkte niet en gold bovendien alleen voor het spoor. Bij gecombineerd vervoer kon een wegvervoerder al aanspraak maken op terugbetaling van de verkeersbelasting. Dat systeem bleek in de praktijk onwerkbaar: de regeling was zo streng dat bijna geen enkele vrachtwagen in aanmerking kwam. De lading moest jaarlijks minstens 24 keer minimaal 2.750 kilometer afleggen op het spoor.

Vanuit België is dat een afstand tot in Afrika of Siberië. Daardoor is het onmogelijk om te voldoen aan de tweede voorwaarde: het moet ook om gecombineerd vervoer tussen EU-lidstaten gaan.

Nu telt ook vervoer over water mee

Tommelein en Weyts hebben na overleg met de transportsector een nieuwe regeling opgetuigd. De bedoeling is om het gecombineerd vervoer écht te gaan stimuleren. Niet alleen het spoorvervoer maar ook het traject over water (binnenvaart en zeevaart) zal voortaan meetellen. Een ondernemer kan de verkeersbelasting voor een vrachtwagen terugbetaald krijgen als er minimaal 220 overslagverrichtingen gebeuren per jaar.

Schip-Antwerpen-MD5_4066Tommelein: “Met de nieuwe regeling stimuleren we duurzaam vrachtvervoer over het spoor en over het water. Tegelijkertijd verlagen we de lasten voor een sector die het erg moeilijk heeft.” Weyts: “We halen vrachtwagens uit de file door de alternatieven nog aantrekkelijker te maken. Onze wegen worden minder belast en onze transporteurs kunnen beter concurreren.”

Het gaat niet werken

De doelstelling is goed, de regeling lijkt gunstig. Maar gaat die nu wel werken? Natuurlijk niet! 510 euro valt er per vrachtwagen te verdienen. Tommelein en Weyts denken dat Vlaanderen voor circa 500 trucks de belasting terug moet betalen.

De kans is groot dat zelfs dat kleine aantal bij lange na niet gehaald wordt. Laten we een aannemen dat een transporteur serieus overweegt om voor dat symbolische bedrag op intermodaal vervoer over te gaan – en niet terugschrikt voor alle tijd en moeite die hij erin moet steken. En ook niet voor het tijdverlies dat hij vreest (terecht of onterecht). Dan nog zitten die 220 extra overslagmomenten in de weg. Die bezorgen hem (of zijn klant) per jaar een extra kostenpost die tientallen malen hoger ligt dan het douceurtje van de Vlaamse belastingdienst.

Nee, het werkt pas écht als de keuze voor gecombineerd vervoer zelf voordeel oplevert. Doordat de totale logistiek goedkoper wordt, betrouwbaarder en duurzamer wordt. Of nog een stap verder: de wegvervoerder moet zelf in vervoer over water (en/of spoor) stappen – dat kan ook via een strategische alliantie met een partij uit die sectoren.

 

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
RT @Damen_component:Onze verkoopleider @LeovanZon vertelt in een interview voor de Chemgas Special van @Groenervaren: “de Van der Velde… https://t.co/4Mv608lTib
RT @VDVMS_NL:Onze verkoopleider @LeovanZon vertelt in een interview voor de Chemgas Special van @Groenervaren: “de Van der Velde… https://t.co/1EGYBXrbN6