0031 78 303 10 23
Home > Onderzoek > Autonoom varen: wat heeft binnenvaartondernemer eraan?

Autonoom varen: wat heeft binnenvaartondernemer eraan?

Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Autonoom of onbemand varen…er wordt veel over gesproken. Maar wat komt er bij kijken? Heeft de binnenvaart er voordeel bij? En wat zijn (commerciële) hindernissen?  TNO, Marin, TU Delft, Koninklijke BLN-Schuttevaer, Bureau Telematica Binnenvaart, scheepsbouwer Damen en tien binnenvaartondernemers gaan dat samen onderzoeken.

Het project valt onder TKI Dinalog. Dat is het Topconsortium voor Kennis en Innovatie voor de logistieke sector. Autonoom varen is één van de speerpunten van de Topsectoren Water en Logistiek. Er wordt veel verwacht van autonoom varen. Zowel in de zeevaart als in de binnenvaart.  Het zou kunnen bijdragen aan “een effectiever gebruik van de infrastructuur, een hogere veiligheid, een vermindering van brandstofverbruik en emissies, een grotere inzetbaarheid van schepen en verlaging van kosten”, aldus TNO. Het onderzoeksinstituut voegt er op zijn site aan toe waarom dat belangrijk is: “Al deze factoren dragen bij aan een sterkere concurrentiepositie van de binnenvaart.”

Wat is de impact op de logistiek?

Doel van het project is per scheepstype in verschillende marktsegmenten (droge bulkvaart, containervaart en tankvaart) te onderzoeken wat de potentie is van autonoom varen. Maar ook wat de commerciële mogelijkheden en eventuele hindernissen kunnen zijn. Wat is de impact van autonoom varen op de logistiek? Wat betekent het financieel en economisch voor binnenvaartbedrijven, klanten en andere partijen in de logistieke keten?

Bij TNO Maritiem & Offshore zien ze autonoom varen als een belangrijk thema. Voor het instituut zelf en voor Nederland als maritieme natie. Autonoom varen is opgenomen in de Blauwe Route van de Nationale Wetenschapsagenda. Het zou kunnen bijdragen aan het veiliger maken van de scheepvaart en vaarwegen.

 

geef een reactie

2 reacties op "Autonoom varen: wat heeft binnenvaartondernemer eraan?"

pic Tilman zegt:
02/04/2017 07:28
Ik hoor niets over arbeidsplaatsen,zonder inkomen geen koopkracht.Tevens ben ik van mening dat de kundigheid die verloren gaat en vervangen wordt door computer kennis een groot verlies zal betekenen voor de gewone man. De jeugd wordt op deze manier ook erg gefrustreerd overal in de transportsector worden mensen gezocht aan de andere kant weet je bijna zeker dat er in de vervoerstak geen kans op werk is in de toekomst.
Beantwoorden
pic VOF Schoenmaker zegt:
06/04/2017 11:10
Pssst. Dat doen we al. Dat heet sinds de jaren zestig van de vorige eeuw "Duwvaart". De knowhow en voor/tegens zijn allang bekend. Niks zeggen hoor anders is het een beetje sneu voor de huidige denkers!
Beantwoorden
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief