0031 78 303 10 23
Home > Techniek > Container Transferium bewijst nut voor haven én milieu

Container Transferium bewijst nut voor haven én milieu

  • De logistiek van Maasvlakte naar Papendrecht, via het Container Transferium in Alblasserdam. (illustratie Havenbedrijf Rotterdam)
Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Het duurde veel langer dan gedacht voordat het Container Transferium Alblasserdam kon beginnen en toen het in 2015 zover was, kwam de containerstroom maar langzaam op gang. Inmiddels draait het multimodale verlengstuk van de Rotterdamse haven op volle toeren. Exploitant BCTN verwerkt inmiddels ruim 750 containers per week. Die worden over water naar of van de Maasvlakte vervoerd en hoeven zodoende niet meer over de A15.

“De kosten van een stilstaande truck op de A15 kunnen flink oplopen als je je bedenkt dat een vrachtwagen 65 euro per uur kost”

Havenbedrijf Rotterdam is blij met het groeiende succes. De havenbeheerder was de grote animator en financier van het containeroverslagpunt, dat ook wel ‘Rotterdam-Oost’ genoemd wordt. Het vermindert de drukte op de weg in het havengebied en zorgt voor minder uitstoot van schadelijke stoffen. Op de website van het Havenbedrijf wordt het belang van het Container Transferium geïllustreerd met een logistieke case: het rijstvervoer voor Van Sillevoldt Rijst uit Papendrecht.

 

Over water

Het rijstverwerkingsbedrijf stapte over van vervoer over de weg naar het water op aanraden van Neele-Vat, de logistiek dienstverlener die de regie in handen heeft over het transport. De switch voor het traject van 65 kilometer tussen de Maasvlakte en Alblasserdam is gemaakt om verschillende redenen.

Kostenbesparing is een niet onbelangrijke. “De kosten van een stilstaande truck op de A15 kunnen flink oplopen als je je bedenkt dat een vrachtwagen 65 euro per uur kost”, vertelt BCTN-directeur Joop Mijland op de HbR-site. De tweede reden is vermindering van CO2-uitstoot. In totaal is de besparing dankzij de inzet van binnenvaart 411.000 kilo CO2-uitstoot per jaar.

 

Van Pakistan naar Papendrecht

Het transport voor Van Sillevoldt Rijst begint in India en Pakistan. Met een zeeschip komt de rijst in containers naar Rotterdam. Jaarlijks gaat het om 5.100 containers. Elke 20 voets-container bevat 20.000 kilo rijst. Op de deepsea terminal op de Maasvlakte worden de containers uit het zeeschip gelost en vervolgens geladen op een binnenvaartschip.

“Na het lossen van het zeeschip zien wij in het systeem dat wij delen met onze klanten welke containers we kunnen verwachten. Bij aankomst op de inland terminal lossen we de containers uit het binnenvaartschip en zetten ze op ons terrein. We houden een buffervoorraad tot Van Sillevoldt Rijst de containers nodig heeft in Papendrecht voor de verwerking van rijst tot eindproduct.” Op het transferium worden ook de verplichte gasmetingen van de containers uitgevoerd.

Op afroep van Van Sillevoldt Rijst rijdt een truck de laatste vijf kilometer naar Papendrecht. Door de voorraadhoudende functie die BCTN samen met Neele-Vat vervult, kan de productie bij Van Sillevoldt continu doorgaan.

 

 

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Overheid zoekt innovatieve start-ups als leverancier https://t.co/xAwReXBIAC