0031 78 303 10 23

Wie denkt er in het stemhokje nou aan innovatie?

Martin Dekker (multimediaredacteur, Tekst & Toebehoren) Martin Dekker (multimediaredacteur, Tekst & Toebehoren)

Ook al zijn de Tweede Kamerverkiezingen pas op 15 maart, nu wordt al een heleboel duidelijk. En dan hebben we het niet over het charmeoffensief van premier Rutte. Geert Wilders laat met zijn verkiezingsprogramma zien wat hij met het land voor heeft. En voor het bedrijfsleven is dat niet veel goeds. Van innovatie moet de PVV namelijk niks hebben…daar mag de overheid geen cent meer aan spenderen.

Het verkiezingsprogramma beslaat slechts één A4-tje. Daar is al voldoende over geschreven. En dat de vandaag jarige Geert de islam uit Nederland en Nederland uit de EU wil, dat weten we ook wel. Hij wil ook terug in de tijd. Zo moet de AOW weer worden verlaagd naar 65 en mag er geen geld meer naar innovatie.

Stilstand is achteruitgang

Dat laatste is in alle berichten en commentaren onderbelicht gebleven. Onterecht, want we kunnen als Nederland niet zonder innovatie. Stilstand is immers achteruitgang. Riskant als de partij die vermoedelijk de grootste wordt de toekomst op het spel zet.

Goed, klakkeloos subsidiegeld uitdelen is niet nodig en kan zelfs averechts werken. Er zijn misschien wel te veel regelingen voor bedrijven en de bedragen te hoog. De subsidie zelf moet niet de drijfveer zijn voor projecten en onderzoek. Het geld moet aanvullend zijn; vandaar ook dat bedrijven altijd minimaal de helft zelf moeten inleggen. Dat vergroot hun betrokkenheid.

Koplopers

Maar innovatie verdient beslist een steuntje in de rug. Met name als de ontwikkelkosten hoog zijn en de slagingskans en uiteindelijke opbrengsten ongewis.

Ondernemen is leuk, innoveren ook, maar zonder beloning bloedt elk initiatief dood. En voor de duidelijkheid: subsidie is niet die beloning; er blijkt wel waardering uit voor de mensen en bedrijven die de durf hebben nieuwe dingen te doen, verder te gaan dan de grijze massa. (En dat is iets waar Wilders zich toch in zou moeten herkennen?)

Die koplopers hebben we hard nodig. De komende jaren misschien nog wel meer dan ooit. De globalisering heeft de concurrentie veel groter en harder gemaakt.

Duurzamer vervoer

Innovatie is goed voor de economie – ook op lange termijn. Helemaal mooi is het als innovatie wordt ingezet voor duurzaamheid. Dan snijdt het mes aan twee kanten en is de subsidie het geld dubbel en dwars waard.

Dat gaat ook op voor de transportsector. Investeringen in schone(re) motoren en brandstoffen, nieuwe technieken en slimme logistieke concepten maken vervoer duurzamer. Als de kosten van transport daardoor ook duurder worden – die investeringen moeten immers wel terugverdiend worden – dan zij dat maar zo. Dat moeten we accepteren. Enerzijds omdat we er allemaal van profiteren als de klimaatverandering een halt wordt toegeroepen en de luchtkwaliteit verbetert. Anderzijds omdat de kosten voor transport bij de meeste producten maar een fractie zijn van de totale kosten. Die paar cent moeten we ervoor over hebben.

Helaas gaan de verkiezingen niet over innovatie; dat staat nu al vast. Ook duurzaamheid zal wel een ondergeschikte rol spelen in de ongetwijfeld felle debatten. En dat is een gemiste kans. Aan de andere kant: welke kiezer laat die twee thema’s meewegen als hij of zij in het stemhokje staat?

 

 

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief