0031 78 303 10 23
Home > Interviews > EICB helpt andere Binnenvaart Innovatiecentra op weg

EICB helpt andere Binnenvaart Innovatiecentra op weg

Avatar webredactie

Naar Nederlands voorbeeld komen er ook Binnenvaart Innovatiecentra voor Duitsland, Frankrijk en de Donau-regio. De Europese Commissie stimuleert ze voor de eerste drie jaar. Daarna moeten de innovatiecentra op eigen kracht verder kunnen. De coördinatie is in handen van het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) in Rotterdam.

Samen met lokale organisaties in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk richt het EICB het European Inland Barging Innovation Platform op: EIBIP. Het doel is bewezen, beschikbare en betaalbare duurzame technologieën in de binnenvaart te promoten, scheepseigenaren daarover te informeren en hen te assisteren bij het maken van een afgewogen keuze. Door brede toepassing van groene innovaties zullen de milieuprestaties van de sector verbeteren.

Refit

Nederland loopt daarbij voorop. Onder de vlag van het EICB ging in 2013 het Innovation Lab (toen nog onder de naam Binnenvaart Innovatieschuur) van start. Het doel was en is de milieuvoorsprong van de binnenvaart te verstevigen door vergroening.

In het EICB Innovation Lab werken ruim dertig partijen samen om oplossingen te ontwikkelen waarmee schadelijke uitstoot zo veel mogelijk wordt beperkt. Dat loopt van nageschakelde technieken tot alternatieve brandstoffen en andere vormen van voortstuwing. De uitdaging is om deze innovaties tegen zo laag mogelijke kosten en zo breed mogelijk toe te kunnen passen. Naar schatting komen in Nederland 4.100 schepen met motoren die nog niet aan de CCR2-norm voldoen, in aanmerking voor een vergroeningsrefit.

Bestaansrecht

De Nederlandse aanpak wekte indruk bij de bestuurders in Brussel. Het projectvoorstel voor EIBIP viel daar dan ook in goede aarde. Met de kennis die het EICB de afgelopen jaren heeft opgedaan, kunnen de milieu-innovaties in andere binnenvaartlanden/-regio’s versneld ingang vinden.

De Europese Commissie stelt 1,6 miljoen euro beschikbaar. Daarvan kunnen drie Innovatiecentra in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk (voor de Donau-corridor) worden opgericht en drie jaar lang operationeel zijn. In die tijd kunnen ze hun bestaansrecht bewijzen en vervolgens voldoende financiering uit de markt halen.

Platform

EIBIP is het overkoepelende platform voor de nieuwe en bestaande Innovatiecentra. Het EICB voert daarvoor het secretariaat uit. Boudewijn Hoogvelt, projectmanager bij het EICB, is aangesteld als projectcoördinator voor EIBIP. EICB-directeur Khalid Tachi is voorzitter van het platform.

EICB_EIBIP

Boudewijn Hoogvelt: “De meerderheid wil best vergroenen, maar ondernemers willen zeker weten dat hun investering nut en rendement heeft. Daar willen we hen bij helpen.”

“Via EIBIP helpen we niet alleen de andere Innovation Labs opzetten”, zegt Hoogvelt. “We gaan ook data verzamelen; die database kan iedereen gebruiken. We gaan de informatiestromen delen met als doel dat binnenvaartondernemers weten wat er op het gebied van vergroening te koop is, wat werkt en wat het kost. Zodat ze uiteindelijk een goede afweging kunnen maken voor hun investeringen in duurzaamheid.”

Kick-off

De andere initiatiefnemers zijn ook bekende instanties voor de binnenvaart. Het Duitse innovatiecentrum wordt opgezet door MARIKO (Maritimes Kompetenzzentrum) uit Leer. In Frankrijk trekt vaarwegbeheerder VNF (Voies Navigables de France) de kar. Pro Danube uit Wenen richt het Innovatiecentrum voor de Donau-regio op.

In de Oostenrijkse hoofdstad was op 22 januari de officiële kick-off van EIBIP. Op 16 februari presenteren de partners hun plan van aanpak in Brussel aan de Europese Commissie en de internationale binnenvaartorganisaties.

Behoefte aan duidelijkheid

Hoogvelt denkt dat de internationale samenwerking gaat zorgen voor een extra impuls voor de vergroening van de binnenvaart. “De sector is al behoorlijk duurzaam. Maar het kan beter. Het moet ook beter, want andere vervoersvormen zitten ook niet stil.”

“Het moet wel duidelijk zijn dat we dit voor de scheepseigenaren doen. De koplopers hoef je niets te vertellen; die weten wat er te koop is. Maar de meerderheid heeft behoefte aan informatie en duidelijkheid. Die willen best vergroenen, maar willen zeker weten dat hun investering nut en rendement heeft. Daar willen we hen bij helpen.”

Een speciaal aandachtspunt dat Hoogvelt noemt, is de financiering van milieu-innovaties. “Dat is in de praktijk een knelpunt. Waar vindt een binnenvaartondernemer het geld voor zo’n groene investering? Die verdient zich in veel gevallen terug, maar dan moet de investering wel financierbaar zijn. Ook daar gaan we binnen EIBIP naar kijken.”

 

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief