0031 78 303 10 23

ESI kijkt nu ook naar CO2-uitstoot

Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Niet alle scheepseigenaren zullen er blij mee zijn, maar de uitbreiding van de Environmental Ship Index is toe te juichen. De ESI weegt sinds 1 juli ook de CO2-uitstoot mee. Voorheen werd alleen gekeken naar de milieuprestaties op het gebied van luchtverontreiniging: NOx en SOx.

Wat is de ESI?

ESI is een certificaat dat vanaf 1 januari 2011 op verzoek van scheepseigenaren kan worden aangevraagd. Dit certificaat is ontworpen door de havens van Le Havre, Bremen, Hamburg, Bremen, Antwerpen, Amsterdam en Rotterdam en geeft de milieuprestaties van de schepen weer. Met name op het gebied van luchtverontreiniging, NOx en SOx
De schepen die hoog scoren op de Environmental Ship Index (ESI) ontvangen premies van de deelnemende havens en organisaties.

 

ESI beloont

Vorig jaar verstrekte alleen het Havenbedrijf Rotterdam al bijna 3 miljoen euro aan premies aan schepen die hoog scoren op de ESI.
Op 1 april 2017 telde de index 5.497 ingeschreven schepen en 50 premieverstrekkers.
De beloningen variëren van een korting ter grootte van ongeveer vijf procent van het havengeld tot wel 100 procent.
Oorspronkelijk ging het bij ESI alleen om de uitstoot van stoffen die schadelijk zijn voor de luchtkwaliteit. Dat nu ook CO2, dat de opwarming van de aarde veroorzaakt, meetelt is een goede zaak.

 

Hoe meet de ESI de prestaties van CO2?

Er is nog wel een klein minpuntje: er wordt gekeken naar de relatieve verbetering. Als een schip heel vervuilend is, maar in een jaar, bijvoorbeeld door slow steaming, minder brandstof heeft verbruikt, scoort het opeens gunstig op CO2-uitstoot.
ESI maakt voor de CO2-score namelijk gebruik van de historische gegevens. De ESI vergelijkt het brandstofverbruik en de afgelegde zeemijlen van het laatste jaar met de drie jaar daarvóór. Is er relatief gezien minder brandstof verbruikt – oftewel efficiënter gevaren – dan is er ook minder CO2 uitgestoten. ESI heeft voor deze werkwijze gekozen omdat het in de praktijk moeilijk is om de exacte uitstoot van CO2 te meten

 

 

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Is drijvend mega-eiland het antwoord op stijgende zeespiegel? https://t.co/E8DDK5CGix 
Groenervaren  @Groenervaren
Komen Noren als eerste met autonoom vrachtschip? https://t.co/Shk9wsCaic