0031 78 303 10 23

Expertpanel: Hou houden we de Rijn bevaarbaar?

Avatar webredactie

Uit onderzoeken komt naar voren dat de klimaatverandering in de toekomst nadelige gevolgen kan hebben voor de bevaarbaarheid en diepgang op de Rijn (en andere rivieren). Hoe ingrijpend is dat en wat kunnen de binnenvaart en overheden eraan doen? Voor het Expertpanel in De Binnenvaartkrant van vandaag (14 juli) vraagt Groenervaren.nl drie experts op uiteenlopende vakgebieden naar hun mening.

Meteoroloog Reinier van de Berg van MeteoGroup Nederland schetst wat we kunnen verwachten: “Klimaatverandering kan korte perioden veroorzaken met hoog water (duurt vaak enkele dagen) in met name de winter en de lente. Maar belangrijker zijn langere perioden met zeer laag water in de zomer en/of de herfst. Dan kunnen schepen minder lading meenemen. Vooral droogte in combinatie met een kleiner resterend volume van gletsjers in de Alpen kan vaker problemen gaan veroorzaken.’

’s Zomers droger, ’s winters natter

Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale afdeling van BLN-Koninklijke Schuttevaer, vertelt over een langjarig onderzoek van het Duitse verkeersministerie, dat enkele maanden terug is afgerond.

De Rijn bij Duisburg. (foto Alice Chodura)

De Rijn bij Duisburg. (foto Alice Chodura)

“De uitkomsten wijzen uit dat zich in de nabije toekomst (2012-2050)  geen wezenlijke veranderingen in het rivierbed van de Rijn zullen voordoen. Op de lange termijn (2071-2100) zou het mogelijk tijdens de zomermaanden droger worden en in de wintermaanden natter. Het zal daarom vooralsnog geen invloed hebben op het ladingvolume in de Rijncorridor.” Hij benadrukt wel dat er voortdurend aandacht moet zijn voor de diepgang van de vaargeul.

Draagvermogen

Rob Schuurmans van Damen Shipyards Group denkt alvast na over hoe scheepsontwerpen kunnen worden aangepast op de te verwachten lagere waterstanden. “Voor de ontwerper geeft het de uitdaging om een licht schip te ontwikkelen met een zo groot mogelijk draagvermogen. Ook de efficiëntie van de voortstuwing is een uitdaging en daar draagt een lage rompweerstand zeker positief aan bij.”

Niets nieuws eigenlijk, want dergelijke zaken heeft Damen ook als uitgangspunt genomen voor het ontwerp van de Ecoliner. De eerste op LNG varende tanker van dit type komt binnenkort in de vaart.

Lees hier het volledige artikel uit de Binnenvaartkrant.

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief