0031 78 303 10 23

Geven banken aanzet voor duurzame scheepssloop?

  • Scheepsslopers aan het werk in Bangladesh. (foto Shipbreaking Platform)
Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Jaren wordt er al gestreden tegen de milieubelastende en onveilige scheepssloop op stranden van derdewereldlanden. Ook banken proberen er een eind aan te maken. Onlangs presenteerden ABN AMRO, ING en NIBC de Responsible Ship Recycling Standards (RSRS) voor scheepsfinanciering. Ze roepen andere financiële instellingen op om zich bij dit initiatief aan te sluiten.

Het idee is uitstekend: al bij de bouw of overname van een schip vastleggen dat het later op verantwoorde wijze ontmanteld en recycled wordt. Daar hebben financiers als banken een instrument in handen waarmee duurzame sloop kunnen afdwingen. Daarnaast is het initiatief positief voor de bewustwording. Bij de banken zelf én in de scheepvaartsector als geheel.

 

Slopen

De omschrijving van ABN AMRO is eigenlijk te positief: “Het recyclen van een schip aan het einde van de economische levensduur vormt de grootste uitdaging voor de scheepsbouwindustrie op zowel maatschappelijk als milieugebied.” Het wereldwijde probleem benoemen als ‘uitdaging’ doet geen recht aan de vervuiling van stranden in landen als Bangladesh, India en Pakistan. En ook niet aan de slachtoffers onder de mannen, vrouwen en kinderen die de schepen zonder enige vorm van bescherming slopen.

Maar de stap is toe te juichen en verdient navolging. ABN AMRO, ING en NIBC bundelden hun krachten enkele jaren geleden om zo’n RSRS voor scheepsfinanciering te ontwikkelen. Doel van de RSRS is het recyclen van schepen te verduurzamen en de risico’s van gevaarlijke materialen in schepen te beperken.

 

Inventaris

Door middel van de standaarden willen de banken “een actieve dialoog met scheepseigenaren op gang brengen”. Er zou voor hun schepen een inventaris van gevaarlijke materialen (Inventory of Hazardous Material – IHM) moeten komen. Daarin worden dan de materialen beschreven die in het schip zelf en zijn uitrusting zijn verwerkt en die een gevaar vormen voor de volksgezondheid of het milieu.

De aanwezigheid van zo’n inventaris vergroot de veiligheid van de bemanning zolang het schip nog in de vaart is. Bij sloop en recycling helpt de informatie om milieuvervuilende onderdelen beter te verwerken en kunnen werknemers van scheepsrecyclingbedrijven veiliger werken.

 

Smerig en gevaarlijk

Van diverse kanten is er steun voor RSRS. Vakbond FNV, het NGO Shipbreaking Platform (opgezet door internationale milieu- en mensenrechtenorganisaties) en milieuorganisatie Bellona Foundation zien het “als een goede eerste stap op weg naar de verduurzaming van scheepsrecycling en veilige en gezonde werkomstandigheden”.

“Wij zijn blij dat de banken het voortouw nemen om een einde te maken aan de onnodig risicovolle, smerige en gevaarlijke praktijk om schepen te dumpen op sloopstranden. Wij verwachten dat beleggers en klanten in de scheepvaartsector die steeds meer aandringen op strengere normen voor scheepsrecycling, dit initiatief omarmen”, zei Ingvild Jenssen, oprichter en directeur van het NGO Shipbreaking Platform.

 

Zonder kinderarbeid

Maar veel beter zou het zijn als overheden paal en perk stellen aan de onverantwoorde sloop. In de eerste plaats de regeringen van de landen waar de schepen worden gesloopt. Maar ook de regeringen van de vlagenstaten waar de schepen zijn ingeschreven. En het is te hopen dat alle banken voortaan eisen dat een scheepseigenaar contractueel vastlegt dat zijn vaartuig uiteindelijk duurzaam wordt ontmanteld.

Dan mag dat gerust nog steeds in dezelfde derdewereldlanden gebeuren als nu. Dat is juist een economische stimulans. Maar dan wel schoon, veilig en zonder kinderarbeid.

 

Het NGO Shipbreaking Platform voert campagne om Europeanen bewust te maken van de slooppraktijken.

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief