0031 78 303 10 23

Heineken wil helemaal klimaatneutraal

  • (foto William Cho)
Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Heineken gaat door met Groene Cirkels, het programma om duurzamer te produceren en vervoeren. De bierbrouwer werkt daarbij samen met Wageningen Environmental Research (van de Universiteit Wageningen) en provincie Zuid-Holland. De ambities zijn groot: “een klimaatneutrale brouwerij in een klimaatneutrale keten, een duurzame economie, een aangename leefomgeving en het ontwikkelen van kennis voor een klimaatneutrale maatschappij”.

Groene Cirkels loopt al sinds 2013. De convenantpartners hebben het project onlangs verlengd tot en met 2019. Naturalis en Hoogheemraadschap Rijnland zijn nu ook officieel toegetreden. “De missie van Naturalis sluit goed aan bij de missie van Groene Cirkels,” aldus Koos Biesmeijer van Naturalis (onderzoekscentrum en natuurhistorisch museum in Leiden). Jeroen Haan van Hoogheemraadschap Rijnland geeft aan dat Groene Cirkels in zijn ogen een goed voorbeeld is van samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en wetenschap in het omgaan met klimaatverandering.

Groene Cirkels is ook bedoeld als voorbeeld voor andere bedrijven.  ”We hopen andere partijen te inspireren en zo de goede voorbeelden uit te rollen,” zegt projectcoördinator Eveliene Steingröver van Wageningen Environmental Research (Alterra). Directeur Bram de Vos stelt dat Groene Cirkels een trend zet, en dat deze samenwerking in de toekomst op veel grotere schaal, Europees of wereldwijd, toegepast kan worden.

 

Groene Corridor

Groene Cirkels heeft de afgelopen jaren al diverse innovatieve projecten en nieuwe concepten opgeleverd, van Biodiversiteit op de brouwerij tot de Groene Corridor. Daarin werkt Heineken met vervoerders samen om het vervoer van de bierflesjes CO2-neutraal te maken.

Steingröver: “Dit project omvat een groot aantal deelprojecten, waaronder de bouw van nieuwe elektrische schepen die het transport optimaliseren. Een voorbeeld hiervan is het nieuwe elektrisch aangedreven containerschip de Bon Jovi van Nedcargo. Al deze inspanningen hebben als doel een klimaatneutraal transport van de brouwerij naar de Rotterdamse haven.”

Nedcargo is de vaste vervoerder van de Heineken-brouwerij in Zoeterwoude. De logistiek dienstverlener vervoert de exportcontainers van de eigen inlandterminal in Alphen aan de Rijn naar de zeehavens Rotterdam en Antwerpen. In september kwam de dieselelektrisch aangedreven Bon Jovi in de vaart, die nu op dit traject vaart.

 

Gouwenaar 2

Het scheepsontwerp is Gouwenaar 2 gedoopt. Directeur Bert van Grieken van Nedcargo Multimodal: “De Gouwenaar 2 is speciaal ontworpen om binnen de toegestane maximale afmetingen op de rivier de Gouwe geen 42 maar 52 volle biercontainers te kunnen transporteren. Ook zal het schip 25 procent minder brandstof verbruiken dan een standaardschip van deze afmetingen.”

“Met alle nieuwste technieken en een nieuw hydrodynamisch scheepsontwerp gebruiken we slechts twee dieselgeneratoren van 192 kW per stuk om de elektrische voortstuwing van stroom te voorzien. Dat is gelijk aan twee standaarddieselmotoren die in een moderne auto zitten. Dit schip zal het eerste schip zijn dat voldoet aan de normen van 2020. Een tweede schip staat al in optie op de werf en zal midden 2018 in de vaart komen.”

 

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Overheid zoekt innovatieve start-ups als leverancier https://t.co/xAwReXBIAC