0031 78 303 10 23

Hoe kan hele keten profiteren van data delen?

webredactie

Als je binnen de keten data deelt, kun je daarmee de planning en veiligheid verbeteren. Iedereen in de keten kan daarvan profiteren. TNO voert samen met logistieke partijen in het binnenvaartvervoer van olieproducten een project uit in de Amsterdamse haven om real-time data te delen zodat de schepen beter en sneller worden afgehandeld op terminals.

TNO is het project gestart om de veiligheid en efficiëntie van binnenvaartschepen met olieproducten in de Amsterdamse haven te verhogen. Eén van de belangrijkste stappen om deze voordelen te realiseren is dat partijen in de logistieke keten data gaan delen. Hoe kan iedereen in die keten daarvan profiteren?

De proef is onderdeel van het project ‘Slim Datagebruik voor Logistieke Innovaties’. Het totale project bestaat uit vier initiatieven die zich richten op het ontwikkelen van demonstrators die de voordelen van data delen aantonen. Dat is een initiatief van het Topconsortium voor Kennis en Innovatie (TKI) Dinalog.

Demonstrator

Alle schakels doen mee in de Amsterdamse proef. Tankvaartonderneming Bugro (mts Hanna), bevrachters (UniBarge, Somtrans, TankMatch, Interstream Barging), surveyors (SGS, Saybolt), terminals (Vopak, Eurotank, Oiltanking), Havenbedrijf Amsterdam, de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, branchevereniging Koninklijke BLN-Schuttevaer, UAB-Online (Advisor Software Solutions) werken met TNO samen aan een ‘demonstrator’.

De Vopak-terminal in Amsterdam. (foto Zandcee/Wikimedia)

De Vopak-terminal in Amsterdam. (foto Zandcee/Wikimedia)

Deze door TNO te ontwikkelen demonstrator is bedoeld voor binnenvaarttankers met olieproducten, zogeheten kegelschepen, die aankomen bij terminals in de havenregio Amsterdam. In deze logistieke keten is volgens het onderzoeksinstituut winst te behalen in de vorm van kostenbesparing, serviceverhoging en duurzaamheid. Ook op het terrein van veiligheid en risicobeheer is verbetering mogelijk.

Aankomsttijden

De te ontwikkelen tool combineert informatie over lading, positie en route van kegelschepen met de gestelde veiligheidseisen. Aan de hand van slimme algoritmes kan de demonstrator voorspellen en visueel maken wat de verwachte aankomsttijd bij de steigers van de terminals is. Daarbij wordt rekening gehouden met de bijzondere veiligheidseisen die voor kegelschepen gelden.

“Op die manier kan er efficiëntie behaald worden in het sturen en plannen van terminals, ligplaatsen en vaarroutes/snelheden van kegelschepen”, verwacht TNO. “Daarnaast is deze informatie ook interessant voor veiligheidsregio’s in het kader van een real-time risicobeoordeling. Dit heeft als voordelen dat de efficiëntie, het serviceniveau en de veiligheid in de Amsterdamse havenregio verhoogd worden.”

 

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Tecmon maakt sinds 1989 technische- en interieuroplossingen op maat voor o.a. de maritieme sector. Bekijk de specia… https://t.co/ifFii6OM62 
Groenervaren  @Groenervaren
Er zijn veel manieren om de uitstoot van CO² te reduceren. Hier lees hoe je dit kunt reduceren door het gebruik van… https://t.co/BMwlVqHyua 
Groenervaren  @Groenervaren
In de voorgaande edities hebben wij geschreven over het kraanschip Invotis van Bek & Verburg en het kvb Olesia van… https://t.co/HKA8qzc9Tf