0031 78 303 10 23
Home > Educatie > Hoe om te gaan met alcohol- en drugsgebruik aan boord

Hoe om te gaan met alcohol- en drugsgebruik aan boord

Marcel Kind (Managing Director, Transafe) Marcel Kind (Managing Director, Transafe)

Vorige maand kwam de binnenvaart nationaal in het nieuws omdat er in Duitsland een schip aan de grond was gelopen waarbij de schipper te veel gedronken had. “Dronken schipper raakt uit koers” stond er te lezen in de Telegraaf. De vraag is wat scheepvaartbedrijven kunnen doen om te voorkomen dat dit soort ongevallen zich voordoen.
In de binnentankvaart is het inmiddels algemeen geaccepteerd dat een rederij een alcohol- en drugsbeleid heeft. Meestal wordt dit beleid opgelegd vanuit een bevrachter, echter het is belangrijker dat de schipper-eigenaar of de rederij dit beleid goed concretiseert en implementeert binnen zijn eigen onderneming. Dit concretiseren en implementeren van het beleid hangt sterk af van het type onderneming. Wanneer een schipper-eigenaar altijd aan boord is zal dit concretiseren anders gebeuren dan wanneer er op een rederijschip steeds een wisselende bemanning is.
Het implementeren van het beleid begint bij het aannemen van personeel. Het personeel moet bij het aannameproces duidelijk worden gemaakt hoe met alcohol en drugs wordt omgegaan binnen de organisatie en de rederij dient duidelijk te krijgen of het aspirant-bemanningslid in het verleden dergelijk beleid heeft overtreden. Nog te vaak gebeurt het dat een bemanningslid ergens wordt ontslagen en vervolgens vrolijk zijn werkzaamheden doorzet bij een andere rederij. Referenties checken speelt hier dus ook een rol.
Daarnaast zal de rederij/schipper-eigenaar moeten bepalen of er überhaupt alcohol aan boord mag zijn. Wanneer men week-op/week-af vaart. is het heel goed verdedigbaar dat er helemaal geen alcohol aan boord is; wanneer men alleen incidenteel van boord gaat, is het verdedigbaar dat er licht alcoholische dranken aan boord zijn. Echter, dan moet men wel duidelijke regels hebben hoe met drank wordt omgegaan. Bijvoorbeeld, om het gebruik van drank te ontmoedigen is het niet handig om altijd bier in de koelkast te hebben staan – het is dan te gemakkelijk voorhanden, wat het gebruik eerder stimuleert dan afremt. Daarnaast dient het gebruik altijd in een gecontroleerde omgeving plaats te vinden.
Wanneer het beleid is geformuleerd, moet het goed worden gehandhaafd. Het beleid handhaven moet op verschillende manier gebeuren. Ten eerste zullen superintendents, eigenaren, veiligheidsadviseurs et cetera hun ogen en oren moeten openhouden tijdens scheepsbezoeken. Wanneer de kratten bier staan opgestapeld nabij de woning, is dit een indicatie dat er in ieder geval regelmatig wat wordt gedronken. Hetzelfde geldt voor de aanvoer van drank. Op veel bunkerstations kan men gewoon drank bestellen, bijvoorbeeld direct met de overige boodschappen. Dit dient dus regelmatig gecontroleerd te worden.
Een andere beheersmaatregel is het uitvoeren van alcohol- en drugstesten. Op veel tankschepen worden deze testen eenmaal per jaar uitgevoerd. Wat bij het uitvoeren van dergelijke testen belangrijk is, is dat zij onverwacht worden uitgevoerd en niet alleen met bijvoorbeeld een vooraf aangekondigde inspectie. Het is veel belangrijker om de testen eens in het weekend uit te voeren of ’s avonds, of bijvoorbeeld twee testen redelijk snel achter elkaar. De kans dat er dan iets gedronken wordt, is dan statistisch gezien vele malen groter.
Wanneer men positief wordt bevonden, is het vervolg minstens zo belangrijk! De rederij danwel de kapitein-eigenaar zal aan boord moeten komen en passende maatregelen nemen.
Achter het gebruik van alcohol aan boord zit veelal een verhaal. Dit verhaal moet voor de directie duidelijk worden. Zo kan het voorkomen dat de kapitein van een schip zich onder druk gezet voelt worden door zijn superieure om 24 uur per dag te varen terwijl hij daarvoor niet de juiste bemanning heeft. Om met deze druk om te gaan besluit de kapitein een borrel te nemen. Ook kan een bemanningslid privéproblemen hebben en hierdoor overmatig drank gebruiken. In genoemde gevallen en in veel andere gevallen is het de taak van het management/de eigenaar om dit vroegtijdig te onderkennen en een gepaste oplossing te bieden.
Een ander belangrijk punt is dat het gebruik van alcohol en drugs altijd wordt uitgesloten bij incidenten. Hier komt men alleen achter door direct een test uit te voeren bij de volledige bemanning direct na het incident. Het gebruik van genoemde middelen zorgt ervoor dat de concentratie en waakzaamheid afnemen waardoor er eerder ongevallen ontstaan!
Resumerend kan gesteld worden dat het implementeren en uitvoeren van een alcohol- en drugsbeleid erg belangrijk is en de implementatie van rederij tot rederij kan verschillen. Dit beleid dient continu geëvalueerd te worden om te kijken of het beleid wel effectief is!

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief