0031 78 303 10 23

Is ammoniak de brandstof van de toekomst?

  • (illustraties C-Job)
Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Als het gaat over toekomstige brandstoffen voor de scheepvaart komt iedereen altijd op de proppen met elektrisch varen, waterstof en LNG. Scheepsontwerper Niels de Vries van C-Job uit Hoofddorp voegt daar een nieuw product aan toe: ammoniak, dat gebruikt kan worden om duurzame energie op te slaan. “Te veelbelovend om over het hoofd te zien”, stelt hij in de jongste nieuwsbrief van het nautische architecten- en ingenieursbureau.

Ammoniak (NH3) is relatief eenvoudig te produceren en heeft koolstofvrije emissies, noemt De Vries als belangrijke voordelen. Daarnaast is er veel ervaring met het werken met ammoniak, dankzij de kunstmestindustrie.

 

Duurzame energie

Er wordt op diverse plaatsen gewerkt aan studies om ammoniak te benutten voor de opslag van energie die is opgewekt met wind en zon. Het opwekken van duurzame energie levert geregeld meer energie op dan aan het net kan worden afgegeven. Als dat overschot kan worden opgeslagen, kun je die energie later alsnog gebruiken.

Vorig jaar lanceerde het Institute for Sustainable Process Technology (ISPT) het project Power to Ammonia. Daar zijn de TU Delft, Nuon, de Universiteit Twente, ECN, CE Delft, kunstmestproductent OCI Nitrogen en chemiebedrijf AkzoNobel bij betrokken. Hun idee is zonne- of windenergie te gebruiken om water met elektrolyse te splitsen. De waterstof die dat oplevert kun je met stikstof uit de lucht laten reageren zodat het gas ammoniak ontstaat. Dat is in vloeibare vorm op te slaan (bij een temperatuur van -33.4°C). Die ammoniak kan later worden verstookt als brandstof in een energiecentrale (als vervanging voor aardgas)…

 

De techniek bestaat al

Of voor de voortstuwing van schepen, bedachten ze bij C-Job. Dat is niet eens zo’n grote gedachtensprong, vinden ze zelf. “Een verbrandingsmotor kan de ammoniak verbranden. Dit verlangt een katalysator om een klein deel van de ammoniak in stikstof en waterstof te kraken. De waterstof ontsteekt en verbrandt met de ammoniak”, legt De Vries uit.

“Deze technologie bestaat al. De eerste auto op ammoniak reed al in 1935. Het principe hoeft alleen te worden toegepast in veel grotere motoren en met moderne technieken.”

Een alternatief is de inzet van brandstofcellen. Die bestaan ook al en worden bijvoorbeeld toegepast in onderzeeërs. In dit geval wordt de ammoniak volledig gescheiden en gebruikt men de waterstof voor het opwekken van elektrische energie.”

pic

Er zijn nog wel wat problemen op te lossen. Zo weegt ammoniak twee keer zo veel als stookolie en zijn drie keer zo grote tanks nodig voor dezelfde hoeveelheid energie. Een ander punt is dat ammoniak giftig is. Dat zal eisen stellen aan het scheepsontwerp en de veiligheidsvoorzieningen. Maar de milieuvoordelen ten opzichte van stookolie en MDO zijn zo groot dat het de moeite meer dan waard is de mogelijkheden serieus te onderzoeken.

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Overheid zoekt innovatieve start-ups als leverancier https://t.co/xAwReXBIAC