0031 78 303 10 23

Klaar met duurzaamheid?

  • (foto Antonio Diaz/Fotolia)
Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Wat zullen we nu weer beleven? Triodos Bank is klaar met duurzaamheid. Groot nieuws de afgelopen dagen: de ideologische bank gooit het roer om. Wat blijkt: het gaat niet om het beleid om verantwoord te bankieren en klanten te helpen goed met hun geld om te gaan. Nee, Triodos Bank wil van het begrip af. ‘Duurzaamheid’ zou nog maar te weinig betekenis hebben, een hol begrip geworden zijn.

De bank heeft het serieus laten onderzoeken. Vooral om te achterhalen welke individuele invloed consumenten hebben op verduurzaming van de samenleving. Wie betaalt, bepaalt immers.

Uit het onderzoek komt naar voren dat veel mensen “weliswaar positief staan ten opzichte van het begrip ‘duurzaam’, maar tegelijkertijd niet goed weten waar het voor staat. Op dit moment vindt ruim 40% van de ondervraagden het begrip duurzaamheid te veelomvattend en te vaag”, licht directeur Mathijs Bierman van Triodos Bank Nederland toe. “De betekenis van ‘duurzaam’ lijkt te zijn vervaagd. Het begrip heeft inmiddels te weinig zeggingskracht meer om mensen daadwerkelijk te activeren.”

Belevingswereld

En dus moet duurzaamheid maar bij het grof vuil. De bank pleit voor alternatief taalgebruik. Nou ja, als het maar niet de ‘alternatieve feiten’ van Donald Trump worden…

De nieuwe boodschap, zo stelt Triodos moet de lading beter dekken en leiden tot relevante, dicht-bij-huis-verhalen die aansluiten op de belevingswereld van consumenten. “We moeten veel vaker praten over wat duurzaamheid nu eigenlijk is: alles wat een positieve impact heeft op deze ene aarde die we hebben, en op alles wat daarop leeft”, aldus Bierman. “Van ecologisch evenwicht tot sociale cohesie en van menswaardige zorg tot goed onderwijs. Alles wat mensen echt raakt in hun bestaan.”

Voor het goede doel en het goede gevoel

Nog even wat interessante cijfers: de bewering dat een bedrijf ‘groen en/of duurzaam’ onderneemt, is voor bijna de helft (46 procent) van de ondervraagden een reden om eerder bij die ondernemer te kopen. Wanneer deze claim expliciet wordt bewezen, neemt de koopintentie significant toe: naar 63 procent.

85 procent van de ondervraagden kiest bij een gelijke prijs voor duurzaam. Dás goed nieuws. Nog beter: de helft daarvan is zelfs bereid meer te betalen. 42 procent kiest nog steeds voor duurzaam, zelfs als het product 10 procent duurder is. Voor het goede doel en het goede gevoel.

Wat kunnen we hiervan leren?

Wat kunnen we hier als maritieme sector van leren? Zelfs als je er rekening mee houdt dat het om een onderzoek onder consumenten gaat? Maar het zou wel heel raar zijn als het principe niet ook voor zakelijke transacties geldt. Daar zijn het immers ook mensen van vlees en bloed die beslissen – en liever niet te veel betalen.

Het advies voor ondernemers moet dus zijn: Maak je product (of dienst) duurzaam en zorg dat je bedrijfsvoering dat ook is. Infomeer je doelgroep – en iedereen die het maar wil weten – dát je product (of dienst) duurzaam is. En dan mag je dat woord gerust nog steeds gebruiken. Maar lever wél bewijs! Met harde feiten – niet met alternatieve. Er wordt al genoeg gejokt.

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Tecmon maakt sinds 1989 technische- en interieuroplossingen op maat voor o.a. de maritieme sector. Bekijk de specia… https://t.co/ifFii6OM62 
Groenervaren  @Groenervaren
Er zijn veel manieren om de uitstoot van CO² te reduceren. Hier lees hoe je dit kunt reduceren door het gebruik van… https://t.co/BMwlVqHyua 
Groenervaren  @Groenervaren
In de voorgaande edities hebben wij geschreven over het kraanschip Invotis van Bek & Verburg en het kvb Olesia van… https://t.co/HKA8qzc9Tf