0031 78 303 10 23

Lachend naar minder lege kilometers

Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Een van de manieren om de logistieke sector duurzamer te maken is meer samenwerken. Daarover is iedereen het eens. Dan kun je de bezettingsgraad van bijvoorbeeld vrachtauto’s verhogen. Nu rijdt één op de vijf trucks op de snelweg leeg. Dáár iets aan doen, is de opzet van het project Samen Minder Leeg (SMiLe). De verladers Refresco, SCA en Unilever en wegvervoerders GVT, Cornelissen Transport en Zandbergen Transport bundelen hun lading (consumentenproducten) en verminderen zo het aantal leeg gereden kilometers.

Bijzonder van SMiLe is de grote bereidheid onder vervoerders om samen te werken. Bij verladers was al eerder interesse voor het bundelen van hun goederenstromen met die van andere bedrijven. Door supply chains te laten samensmelten kunnen kilometers en dus CO2 worden bespaard. Mogelijk ook kosten, maar de ambities op duurzaamheidsvlak zijn meestal leidend.

Toch is het niet eenvoudig om de benodigde stappen te zetten. De samenwerking is op zich al complex en dan is het slagen ervan ook nog afhankelijk van openheid en vertrouwen. Bang om aan concurrenten opdrachten te verliezen waren vervoerders en logistiek dienstverleners altijd huiverig om hun kaarten op tafel te leggen.

Deze aanpak werkt ten eerste omdat de logistiek dienstverlener zelf in control is

Koudwatervrees

SMiLe toont aan dat die koudwatervrees onterecht is. Het is een van de pilots in het kader van het TKI-project Logistieke Samenwerking to the Next Level van de Topsector Logistiek. Trekkers hierin zijn de bedrijven Mainfreight/Wim Bosman, Refresco, SCA en Unilever in samenwerking met TNO, Connekt, TKI Dinalog, Synple en ICT-dienstverlener CGI.

In de pilot Samen Minder Leeg hebben de deelnemers een neutraal en praktisch platform ontwikkeld voor logistiek dienstverleners. Dat gebeurde samen met Synple, een online matchmaker voortgekomen uit Connekt/Lean & Green om ritten en lading uit te wisselen. Grote transportbedrijven werden snel bereid gevonden om deze innovatie verder te ontwikkelen en in de praktijk te brengen.

Voordelen SMiLe

Liane Philipsen, European Sales Director bij Mainfreight/Wim Bosman zegt: “Deze aanpak werkt, ten eerste omdat de logistiek dienstverlener zelf in control is. Ook is er weinig uitwisseling van data nodig, in ieder geval geen commerciële informatie, wat voorkomt dat er prijsdruk ontstaat. Het is geen dure technische oplossing, maar direct praktisch toepasbaar.”

“Voor verladers verandert er niets als de uitvoerende partijen anders werken; tijdige en betrouwbare belevering is gegarandeerd. Voor ons als logistiek dienstverlener biedt dit platform grote voordelen. Samenwerking zorgt voor betere binding met de klant, een hogere service, een beter rendement en een betere CO2-prestatie.”

Platform Logistieke Uitwisseling Consumentengoederen

Er is veel belangstelling voor SMiLe. Met een grotere groep logistieke dienstverleners wordt het platform nu verder ontwikkeld. Deze partijen zijn GVT, Cornelissen Transport, Zandbergen Transport, Kuehne + Nagel, Wim Bosman/Mainfreight, Nabuurs, Nedcargo, Snel Logistics Solutions en Portena Logistiek. Doel is een Platform Logistieke Uitwisseling Consumentengoederen te vormen. Dat zal ook openstaan voor nieuwe logistieke dienstverleners en transporteurs.

Samen willen de dienstverleners meer vervoeren terwijl ze er minder voor moeten rijden. Dit zal leiden tot 20 miljoen minder transportkilometers per jaar in 2020, zo luidt de doelstelling.

Wellicht wordt het platform nóg krachtiger als het multimodaal wordt en spoor en binnenvaart zich aansluiten. Via Nedcargo, de exploitant van de natte containerterminal Alpherium, is er alvast een link met vervoer over water.

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Is drijvend mega-eiland het antwoord op stijgende zeespiegel? https://t.co/E8DDK5CGix 
Groenervaren  @Groenervaren
Komen Noren als eerste met autonoom vrachtschip? https://t.co/Shk9wsCaic