0031 78 303 10 23
Home > Educatie > Logistieke manager van de toekomst leert synchromodaal denken

Logistieke manager van de toekomst leert synchromodaal denken

  • Studenten moesten met het spel Synchromania zelf zo efficiënt mogelijk plannen. (foto Roy Borghouts)
Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Vervoer over water (of per spoor) is voor veel bedrijven nog geen automatisme. Ze denken er vaak niet eens aan, kennen de mogelijkheden niet. Typisch een gevalletje ‘onbekend maakt onbemind’. Maar dat gaat veranderen. Mede dankzij Hogeschool Rotterdam. Die introduceert voor drie van zijn logistiekopleidingen het project ‘Op weg naar een synchromodale keten’. Zo worden studenten, die de logistiek managers van de toekomst zijn, al vroeg vertrouwd met binnenvaart en spoor als volwaardige alternatieven voor wegvervoer.

Binnen dit project werken drie verschillende minors van drie verschillende instituten samen. Het startsein werd op 7 september gegeven. Negentig studenten, docenten en managers werden ondergedompeld in de wereld van synchromodaal transport. Daarbij is er geen statische planning meer van een container, maar wordt dynamisch bepaald of weg, binnenvaart of spoor wordt gebruikt: welke vervoersvorm is op welk moment het meest efficiënt?

Gastsprekers van TNO, het Havenbedrijf Rotterdam en TEUbooker gaven een helder inzicht in de huidige stand van zaken. Het onderzoek van de studenten richt zich op het in kaart brengen van de kritische succesfactoren voor het implementeren van synchromodale ketens.

 

 

pic

Hogere beladingsgraad, minder kosten en uitstoot

Het concept van synchromodaal transport is nog relatief nieuw. En niet eenvoudig te bevatten. Het is een vorm van multimodaal transport waarbij (de logistiek dienstverlener namens) de verlader binnen afgesproken grenzen kiest wanneer welk vervoermiddel voor welk traject wordt gebruikt. Als de goederen maar op de vastgestelde tijd op hun bestemming aankomen, maakt het niet uit of ze per truck, trein, binnenvaart- of shortsea-schip gaan. Dat verhoogt de beladingsgraad, verlaagt de kosten en de uitstoot van schadelijke stoffen.

Het project op Hogeschool Rotterdam is een initiatief van KennisDC Zuid-Holland en RDM Centre of Expertise. De drie minors en opleidingen/instituten die hierin samenwerken zijn:

·        International Logistics and Supply Chain Management (Rotterdam Business School)
·        Maritime Port Management van Logistics Engineering (Rotterdam Mainport University)
·        Distributie in en rond Rotterdam van Logistics Management (Instituut voor de Gebouwde Omgeving)

Wil je op de hoogte blijven over dit onderwerp?

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Overheid zoekt innovatieve start-ups als leverancier https://t.co/xAwReXBIAC