0031 78 303 10 23
Home > Interviews > Nedcargo: “Er is geen weg terug; logistiek moet duurzaam”

Nedcargo: “Er is geen weg terug; logistiek moet duurzaam”

Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Duurzaamheid is een vanzelfsprekendheid voor Nedcargo International. Niet voor niets is multimodaal vervoer een volwaardige pijler binnen het bedrijf, naast logistiek en expeditie. Nedcargo kiest bij het achterlandvervoer van containers al jaren voor vervoer over water. Helemaal sinds 2010, het jaar waarin Nedcargo – toen nog Van Uden geheten – de binnenvaartterminal Alpherium opende. De inland terminal in Alphen aan den Rijn is de spil in het vervoer van Heinekens exportbier uit de fabriek in Zoeterwoude.

Maar het bedrijf voert duurzaamheid veel breder door. Zo bestelde Nedcargo onlangs een nieuwe portaalkraan voor de terminal. Die wordt in het najaar van 2017 in gebruik genomen en gaat draaien op groene stroom van eigen windturbines en een zonnepark bovenop het nieuw te bouwen distributiecentrum.

pic In 2010 werd een nieuw type schip, afgestemd op de afmetingen van de Gouwe, in gebruik genomen.
Vanwaar die keuze voor vervoer over water?

“We waren al actief in de binnenvaart, dat is onze hoofdmodaliteit”, vertelt Bert van Grieken, directeur Multimodaal Vervoer. “In een samenwerkingsverband met twee partners hebben we een aantal vaste diensten die Rotterdam en Antwerpen verbinden. Daarnaast doen we veel vletwerk in Rotterdam: het vervoer van containers tussen terminals. Datzelfde doen we in Antwerpen binnen een bedrijf waar we voor één derde eigenaar van zijn.”

Wat is de kernactiviteit van Nedcargo?

“Nedcargo is een Nederlands bedrijf en vooral actief in de logistiek van levensmiddelen en dranken. We verzorgen de warehousing en distributie voor fabrikanten als Grand Italia en Nestlé. Nedcargo levert circa een kwart van de niet-verse producten die in supermarkten in het schap staan. Sinds eind 2015 hebben we, door de overname van collega Eurobrokers, ook vestigingen in België. De komende jaren willen we verder groeien in Europa.”

pic Containerterminal Alpherium.
Hoe belangrijk is Alpherium?

Alpherium kon worden gerealiseerd dankzij launching customer Heineken. Die zorgde met de containers vol bier voor de wereldwijde export voor een stevige basis. Maar we zijn er altijd van uitgegaan dat we ook voor andere verladers interessant zouden zijn. Zo doen we import voor grote klanten. Kleding voor Zeeman bijvoorbeeld. Import is nu goed voor circa 15 procent van de containers die hier in Alphen aan den Rijn worden opgeslagen.”

“Nedcargo verzorgt het complete exporttraject tussen Heineken in Zoeterwoude en de zeehavens. Het pendelen met vrachtwagens tussen de fabriek en de terminal, de overslag en het vervoer per binnenschip naar Rotterdam en Antwerpen. Het is een prachtig voorbeeld van hoe modal shift van de weg naar het water te realiseren is.”

In september bestelde Nedcargo een nieuwe portaalkraan voor de terminal. Is dat voor uitbreiding of vervanging?

“Die gaat één van de twee huidige kranen vervangen. De nieuwe kraan heeft een overspanning van 60 meter over de insteekhaven, plus een reikwijdte aan beide kanten buiten de poten van 16 meter. Door een innovatief ontwerp van de kat kunnen binnen een beperkte kraanhoogte van 30 meter containers tot 40 ton over vier hoog gestapelde containers geheven worden.”

“De nieuwe kraan is sneller, stiller, sterker, energiezuiniger en onderhoudsvriendelijker dan de huidige kranen. Doordat de kraan een hogere handelingssnelheid combineert met een grotere bedrijfszekerheid vergroten we de capaciteit van de terminal, waardoor we meer volle importcontainers kunnen gaan overslaan. Ook kunnen we een belangrijke stap maken in de reductie van CO2-uitstoot door in de toekomst minder gebruik te maken van zwaar terminalmaterieel en in plaats daarvan meer handelingen te verrichten met een kraan die aangedreven wordt door groene stroom.”

pic

Artist impression van de nieuwe portaalkraan.

Is groen noodzaak?

“In ons totale denken wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Vanuit onze eigen filosofie, maar ook doordat klanten erom vragen. Heineken is daarvan een goed voorbeeld. Dat zet er zwaar op in en wil de hele keten in 2020 CO2-neutraal hebben.”

“We zijn steeds op zoek: wat kunnen we nog meer doen? Minder lege containers vervoeren van en naar het Alpherium zou helpen. Daarom proberen we meer import aan te trekken zodat er meer balans komt. Daar moet het distributiecentrum bij helpen dat we hier over twee jaar hier achter willen openen, op industrieterrein Steekterpoort. Daar gaan we klanten voor zoeken die ook gebruik willen maken van de wateraansluiting.”

pic
Is daar animo voor?

“Absoluut! We hebben al een groot distributiecentrum, iets verderop in Waddinxveen, en daar komen ook al containers via Alpherium. Maar vaak beslist de klant zelf. En doordat je zo dicht op Rotterdam zit, telt elke kilometer. Als je de kosten gaat vergelijken, is het voor die klant goedkoper om rechtstreeks vanuit Rotterdam naar Waddinxveen te rijden. Zodra we hier een DC hebben en je kunt die container met een terminaltrekker overrijden, ontstaat er opeens een aantrekkelijker kostenplaatje. Dan wordt het makkelijker.”

 

Willen klanten wel meer betalen voor duurzaamheid?

“Het scheelt per klant. Als de onderbroeken uit concurrentieoogpunt niet duurder mogen worden, kan hij niets extra’s uitgeven voor het vervoer. Maar ook voor Heineken zijn de kosten belangrijk, want dat exportbier moet ook concurreren. Het gaat erom kosten te besparen en een deel daarvan in te zetten om de duurzaamheidsslag te betalen.”

“Maar let op: niet alle verduurzaming hoeft geld te kosten. Als we erin slagen lege kilometers te reduceren – door stromen aan elkaar te knopen, beter te plannen – dan bespaar je daarmee CO2, maar ook geld.”

“Ik ben nog geen klant tegengekomen die zegt: ‘Maak alles maar 15 procent duurder en betaal daarvan de CO2-reductie. Voor elk bedrijf zijn kosten belangrijk.”

Door de ambities van klanten als Heineken speelt duurzaamheid een grote rol.
Verandert dat als consumenten bereid zijn meer te betalen voor groen vervoerde producten?

“Ja, dat zou kunnen. Maar dat zal niet snel gebeuren. Kijk naar biologische producten, waar dat ook nauwelijks lukt. En daar hebben mensen nog het gevoel dat ze echt een ander product krijgen… dat lekkerder, gezonder is. Maar we hebben nog een lange weg te gaan voordat consumenten meer gaan betalen voor de manier waarop producten worden aangeleverd.”

Toch gaan jullie er mee door… 

“Dat is iets dat gaandeweg gegroeid is. We zijn al heel lang met duurzaamheid bezig. Dat komt nu in een stroomversnelling. Ook door de ambities van een klant als Heineken. Als zij hun keten in 2020 CO2-neutraal willen hebben, moeten we versnellen. Er is geen weg terug. Logistiek moet duurzaam.”

Jullie hebben die doelstelling overgenomen, is het niet?

“Ja, wij willen in 2020 CO2-neutraal kunnen aanbieden. Ik denk niet dat dat voor 100 procent van wat we doen, kan lukken. Maar het is wel onze ambitie. Als je dit soort dingen te voorzichtig neerzet, haal je het zeker niet. Je moet wel je nek durven uitsteken.”

Wat betekent dat concreet?

“Alles wat we nieuw doen, kiezen we er op alle mogelijke manieren voor om CO2-neutraal te opereren. Aan de ene kant lage energieconsumptie: die nieuwe kraan is zo energiezuinig mogelijk, we stappen over op ledlampen, enzovoort. Aan de andere kant gaan we zelf in onze energie voorzien. Bovenop het nieuwe distributiecentrum komt een zonnepark en bij het Alpherium zetten we windturbines. Bij elke investering kijken we: wat is beschikbaar aan nieuwe, schone technologie én is het haalbaar om die nu al toe te passen?”

pic
De Gouwenaar 2, een nieuw containerschip dat in de zomer van 2017 in de vaart komt, is daar ook een voorbeeld van…

“Het wordt een dieselelektrisch aangedreven schip, waarvan de afmetingen zijn afgestemd op de route tussen Rotterdam, via de Gouwe, naar Alphen aan de Rijn. Met een geoptimaliseerd onderwaterschip, zodat we binnen de toegestane maat meer containers kunnen meenemen dan een standaardschip: 52 volle 40-voeters in plaats van 42.”

“We hebben al de eerste Gouwenaar varen. Die hebben we in 2010 laten bouwen en heeft dezelfde afmetingen.”

pic De elektromotoren hebben minder ruimte nodig. Dat zorgt voor een beter onderwaterschip.
Vanwaar die keuze voor elektrische aandrijving?

“In het achterschip hebben we met de elektromotoren minder ruimte nodig. Dat zorgt voor een beter onderwaterschip: je kunt aan de kont meer wegsnijden, zodat het water goed afloopt. Dat hebben we samen met het MARIN doorgerekend.”

“De energiecentrale komt in het voorschip. Drie generatoren leveren de energie voor de motoren achterin, de boegschroeven en de overige energiebehoefte aan boord. Ze kunnen opschakelen. In de meeste gevallen heb je voldoende aan de twee kleine generatoren, maar als het nodig is kan de grote ook meedraaien. Zo kun je steeds met het optimale vermogen varen. De generatoren worden uitgerust met nabehandelingstechniek, om de uitstoot nog verder te beperken. Waaronder die van fijnstof.”

En daarna?

“Een ander voordeel is dat we over een paar jaar de energiebron kunnen vervangen: diesel maakt dan plaats voor waterstof. Met een brandstofcel en batterijen kunnen we dan weer een stap maken naar een volledig klimaatneutrale corridor.”

“Dit najaar nog starten we met een ander schip een pilot om op biobrandstoffen te varen. Dat doen we samen met GoodFuels, dat de brandstof levert. Het gaat om HVO, een blend die milieuneutraal wordt geproduceerd.”

pic

De opdracht voor de bouw van de Gouwenaar 2 werd in juni 2016 beklonken op de beurs Electric & Hybride 2016. Vlnr: Henri Kruisinga (commercieel directeur Hybrid Ship Propulsion), Gertjan de Gelder (verkoopmanager Koedood Dieselservice), Chris Kornet (CEO Concordia Group), Marnix Vos (logistiek manager Nedcargo) en Bert van Grieken (directeur Multimodaal Vervoer Nedcargo)

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief