0031 78 303 10 23
Home > Wet en regelgeving > Nieuwe SDS-subsidieregeling helpt scheepsbouw met duurzame innovaties

Nieuwe SDS-subsidieregeling helpt scheepsbouw met duurzame innovaties

Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Nederlandse scheepswerven kunnen weer profiteren van subsidie voor duurzame innovaties op nieuw- en ombouwprojecten. De nieuwe Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) is 2 juni 2017 gepubliceerd in de Staatscourant. Op 15 juli wordt zij opengesteld voor aanvragen. Voor dit jaar is een budget beschikbaar van 4,6 miljoen euro.

De SDS is bedoeld om de introductie van vernieuwende duurzame technologieën in de scheepsnieuwbouw en -ombouw mogelijk te maken. De regeling is de opvolger van de Subsidieregeling Innovatieve Scheepsbouw (SIS). Die stopte in 2014. In december 2016 droeg de Tweede Kamer minister Henk Kamp op om 4,6 miljoen euro vrij te maken voor een nieuwe subsidieregeling. Het ministerie van Economische Zaken heeft de regeling vervolgens samen met brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology uitgewerkt.

Vernieuwende duurzame technologieën

De internationaal concurrerende en innovatieve Nederlandse scheepsbouwsector kan de SDS-regeling benutten om ontwikkelrisico’s bij duurzaamheidsinnovaties te ondervangen. De subsidie is bedoeld om de introductie van vernieuwende duurzame technologieën mogelijk te maken, zowel voor nieuwbouw als ombouw.

Het gaat om technologieën die bedoeld zijn voor verlaging van CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies door zee- en binnenvaartschepen. Ook andere oplossingen die bijdragen aan de duurzame inzet van het schip en de bemanning vallen overigens onder de regeling.

Investeren in schone technologie

NMT verwacht dat de SDS-regeling oplossingen biedt voor “het knelpunt dat investeringen in schone technologie vanwege de moeilijke marktomstandigheden en de zware internationale concurrentie veel te traag op gang komen. De scheepvaart is per vervoerstonmijl een schone vervoersmodaliteit, maar kan veel schoner worden. Met toepassing van schone technologie wordt een belangrijk maatschappelijk doel gediend: een lagere milieubelasting. Niet alleen langs de Nederlandse delta en kust, maar ook wereldwijd middels export.”

Internationale concurrentie

De ordergebonden regeling draagt volgens de branchevereniging bij aan een gelijk speelveld binnen de Europese Unie. “Zonder de SDS-regeling zou Nederland achterstand oplopen in de concurrentie met onder meer Duitsland, dat een vergelijkbare regeling heeft. Evenals bijvoorbeeld de Duitse overheid kan de Nederlandse overheid met deze regeling de sector steun in de rug geven om grensverleggende en innovatieve oplossingen versneld toe te passen. Dit geldt zowel voor unieke schepen of eerste schepen van een serie, die daarmee prototypes zijn.”

Informatiebijeenkomst

Op 14 juni organiseert NMT in samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een informatiebijeenkomst over de subsidieregeling. Die vindt plaats bij RVO in Den Haag. Die dag wordt de regeling toegelicht en is er voor vertegenwoordigers van scheepswerven gelegenheid  om vragen te stellen. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. Aanmelden kan op de site van NMT.

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Is drijvend mega-eiland het antwoord op stijgende zeespiegel? https://t.co/E8DDK5CGix 
Groenervaren  @Groenervaren
Komen Noren als eerste met autonoom vrachtschip? https://t.co/Shk9wsCaic