0031 78 303 10 23
Home > Onderzoek > Noorse miljardair wil met onderzoeksvaartuig oceanen redden

Noorse miljardair wil met onderzoeksvaartuig oceanen redden

Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

De Noorse miljardair Kjell Inge Røkke heeft opdracht gegeven voor de bouw van een onderzoeksvaartuig. Zijn familiebedrijf Rossellini’s Four-10 stelt het schip beschikbaar voor de Noorse afdeling van het Wereld Natuur Fonds en onderzoekers naar het maritieme leven en milieu om zo de oceanen en zeeën te redden. Vard Holdings, een van de toonaangevende ontwerpers en scheepsbouwers heeft het contract in de wacht gesleept voor het ‘Research Expedition Vessel’.

Het 182 meter lange Research Expedition Vessel (REV) moet in 2020 klaar zijn. Het casco wordt gebouwd door de Roemeense werf Tulcea en van apparatuur voorzien door de Noorse werf Brattvaag. Daarna gaat het vaartuig weer terug naar Roemenië, waar onder meer het dek en de verblijfsaccommodatie worden geïnstalleerd.

Onderzoeken en expedities

Het REV wordt geschikt gemaakt voor wereldwijde onderzoeks- en expeditie-activiteiten voor het ontwikkelen van kennis en duurzame oplossingen voor het leef- en watermilieu van zeeën en oceanen. Eigenaar Røkke heeft het WNF Noorwegen gevraagd mee te denken over de inrichting en voorzieningen van het schip.

Het vaartuig moet de nieuwste technologie aan boord krijgen en een van de meest geavanceerde onderzoeks- en expeditieschepen van de wereld worden. De apparatuur aan boord zal in staat zijn marine gebieden, de zeebodem, stromingen, vissen, waterdieren en waterplanten te bestuderen.

Het schip krijgt dieselelektrische voortstuwing met batterijen, een energie terugwinnend roersysteem en uitlaatgassenreiniging. Verder wordt het uitgerust met de SeaQ Green Pilot van Vard. Dit maritiem energiemanagementsysteem monitort ook de prestaties van de nautische apparatuur. Rekening houdend met weersomstandigheden en stroming adviseert het systeem de kapitein over de koers, prestaties en brandstofverbruik. Dat vermindert de carbon footprint van het schip.

Laboratoria aan boord

Met zijn 182 meter wordt de REV het langste schip dat Vard ooit bouwde. De prijs is niet bekendgemaakt. Er kunnen 90 mensen aan boord werken (inclusief 36 gasten). Er is plek voor meerdere laboratoria, een auditorium en een hangar voor een op afstand bedienbaar vaartuig en een autonoom varend onderwatervaartuig. Verder krijgt het schip een lier voor wetenschappelijk onderzoek, een 20-tons kraan met een bereik tot 6.000 meter diepte en een installatie met sleepnetten voor visvangstonderzoek tot 3.000 meter diepte.

Kjell Inge Røkke is een telg uit een vissersfamilie. Hij is tegenwoordig meerderheidsaandeelhouder van Aker Solutions, een conglomeraat met scheepvaart- en offshorebedrijven. Hij licht de investering toe: “Het REV wordt een platform voor het verzamelen van kennis. Ik wil onderzoekers, milieugroepen en andere organisaties aan boord uitnodigen. Dan kunnen ze nieuwe, innovatieve oplossingen uitwerken en zo een antwoord te vinden op de uitdagingen die verbonden zijn met de zeeën.”

 

pic
geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Is drijvend mega-eiland het antwoord op stijgende zeespiegel? https://t.co/E8DDK5CGix 
Groenervaren  @Groenervaren
Komen Noren als eerste met autonoom vrachtschip? https://t.co/Shk9wsCaic