0031 78 303 10 23
Home > Events > ‘Reduce Emission by Spark Ignition’ wint Beste Havenidee

‘Reduce Emission by Spark Ignition’ wint Beste Havenidee

webredactie

‘Reduce Emission by Spark Ignition’ is woensdag 11 juni gekozen als Beste Havenidee van 2014. In dit project onderzoekt een studententeam van vijf vrouwen die de hbo-opleiding tot Maritiem Officier volgen hoe dieselmotoren in de zeevaart schoner kunnen worden gemaakt door toepassing van bougies.

Het Beste Havenidee is een initiatief van het Rotterdamse programma hbo in de haven, dat studenten en docenten kennis laat maken met de haven en omgekeerd. Met als doel meer studenten die projecten en stages doen in de haven en meer bedrijven die actief samenwerken met de kennisinstellingen in de Rotterdamse regio. Aan het programma nemen de STC-Group, Hogeschool Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs deel.

De vijf teamleden: Tirza Krul, Marloes Marijnsen, Denise Smit, Désirée Sommers en Michelle van der Wees.

De vijf teamleden: Tirza Krul, Marloes Marijnsen, Denise Smit, Désirée Sommers en Michelle van der Wees.

Bougies of lasers
De inzending ‘Reduce Emission by Spark Ignition’ is afkomstig van vijf aanstaande zeevrouwen die de hbo-opleiding Maritiem Officier volgen aan de Rotterdam Mainport University. Tirza Krul, Marloes Marijnsen, Denise Smit, Désirée Sommers en Michelle van der Wees bogen zich over de vraag of en hoe een bougie toegepast kan worden in een moderne dieselmotor om zware olie te ontbranden en op die manier de schadelijke emissies te reduceren.

‘Heavy Fuel Oil (HFO) of Marine Diesel Oil (MDO) wordt ontstoken door middel van bougies en lasers in dieselmotoren. Deze technologische innovatie is te realiseren door een lagere einddruk en temperatuur te creëren waardoor de uitstoot van NOx terug wordt gedrongen.’

Twee ideeën hebben de vijf vrouwen uitgewerkt. Het eerste is de ‘compressieloze’ slag. Hierbij wordt de compressieslag vervangen door een compressieloze slag. Dat wordt mogelijk door de uitlaatklep te openen, wat resulteert in een lagere druk en temperatuur. De MDO/HFO wordt dit geval ontstoken door middel van lasers. Hierdoor zal de NOx-uitstoot lager uitpakken.

Het tweede idee is het gebruik van een voorverbrandingskamer. Licht ontvlambaar gas wordt dan ontstoken door middel van bougies in een voorverbrandingskamer. De vlam die hierbij ontstaat, ontsteekt de MDO/HFO in de cilinder.
In een dieselmotor wordt tijdens de tweede slag lucht in de cilinder samengeperst. Hierdoor stijgt de temperatuur van de lucht dusdanig dat de ingespoten brandstof uit zichzelf ontbrandt. Wanneer we de brandstof laten ontbranden door toevoeging van een hittebron blijft de temperatuur in de cilinder lager.

Nadelen
Er zijn al alternatieve oplossingen voor dit probleem zoals Selective Catalytic Reduction (SCR) en Exhaust Gases Recirculation (EGR). ‘Wat een vergelijkbaar alternatief is voor ons tweede idee, de voorverbrandingskamer, is het varen op aardgas. Onze ideeën zijn compleet nieuw en out of the box. Een groot voordeel is dat voor beide ideeën enkel de dieselmotor nodig is en er geen extra systemen nodig zijn, zoals bij de SCR en EGR. Een ander voordeel is dat door de lagere procesdrukken en temperaturen de motoronderdelen minder onderhevig zijn aan slijtage. Als gevolg hiervan kan de motor lichter en compacter gebouwd worden.’

Er zijn ook nadelen aan de ideeën verbonden, erkent de projectgroep: de bougies en lasers kunnen vuil worden. Dat zou de effectiviteit kunnen verminderen. Het eerste idee, de ‘compressieloze’ slag, heeft als minpunt dat de grote vuldruk moeilijk te verkrijgen is. Voor de werking van een dieselmotor zijn brandstof en lucht nodig. De lucht moet onder een bepaalde druk in de cilinder gespoten worden.

Hoe nu verder?
‘Het idee bevindt zich nu nog in de conceptfase’, schrijft het studententeam. Ze willen er verder mee aan de slag. ‘Het is nu van belang dat wordt gestart met de ontwikkelingsfase. Hierin zouden wij graag verder willen samenwerken met Wärtsilä. Zaken waar nog verder onderzoek naar moet worden gedaan zijn bijvoorbeeld de hoeveelheid energie die lasers opleveren, de hoeveelheid lasers, ideale mengverhouding van het lucht/ brandstofmengsel en de levensduur en rendement van ons idee.’

 

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Tecmon maakt sinds 1989 technische- en interieuroplossingen op maat voor o.a. de maritieme sector. Bekijk de specia… https://t.co/ifFii6OM62 
Groenervaren  @Groenervaren
Er zijn veel manieren om de uitstoot van CO² te reduceren. Hier lees hoe je dit kunt reduceren door het gebruik van… https://t.co/BMwlVqHyua 
Groenervaren  @Groenervaren
In de voorgaande edities hebben wij geschreven over het kraanschip Invotis van Bek & Verburg en het kvb Olesia van… https://t.co/HKA8qzc9Tf