0031 78 303 10 23
Home > Onderzoek > Rotterdamse haven wil energietransitie – maar ook weer niet te snel

Rotterdamse haven wil energietransitie – maar ook weer niet te snel

Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

De Rotterdamse haven is verantwoordelijk voor 18 procent van de totale Nederlandse CO2-uitstoot. Om aan de vorig jaar in Parijs afgesproken klimaatdoelstellingen te voldoen is hier veel winst te behalen. Dat wil het Havenbedrijf Rotterdam ook. Helemaal aangezien fossiele brandstoffen geen toekomst hebben. En juist daar is de Rotterdamse haven nog verslaafd aan.

Afkicken wordt echt serieus. Tenminste dat straalt het Havenbedrijf Rotterdam uit. Vandaar het mediaoffensief dat op 5 december losbarstte. Maar, wat blijkt, de transitie moet toch vooral niet te snel gaan. Niet cold turkey dus. Begrijpelijk: de haven moet wel, maar het is een riskante exercitie. Als het vertrouwde verdienmodel te vroeg overboord gaat, snijdt Rotterdam zich in de vingers.

Nederland staat voor de uitdaging om binnen 30 jaar de economie en de samenleving vrijwel CO₂-neutraal te maken

Op weg naar CO2-neutraal

Er wordt al langer gepraat over de voortrekkersrol die Rotterdam voor zichzelf ziet bij de onvermijdelijke energietransitie. “Nederland staat voor de uitdaging om binnen 30 jaar de economie en de samenleving vrijwel CO₂-neutraal te maken. Hoe sneller we dat oppakken hoe beter”, zegt CEO Allard Castelein op de site van Havenbedrijf Rotterdam.

“In het havengebied staan tal van bedrijven die fossiele grondstoffen gebruiken om brandstoffen en tal van chemische producten te maken. De bedrijven stoten veel CO₂ uit maar hebben ook veel kennis van energie, energie-intensieve productieprocessen en CO₂-reductie. Dat maakt de haven van Rotterdam bij uitstek geschikt om internationaal koploper te zijn in het ontwikkelen en het grootschalig toepassen van technieken om CO₂-uitstoot van de industrie tot vrijwel nul terug te brengen.”

Uitmelken

Als het lukt, snijdt het mes aan twee kanten: dan helpen Havenbedrijf Rotterdam en de in de haven gevestigde bedrijven de klimaatverandering tegen te gaan en zorgen ze dat het Rotterdamse haven- en industriecomplex na 2050 nog steeds een motor is voor de Nederlandse welvaart en de werkgelegenheid.

Het zullen de bedrijven zijn die het moeten doen. Zij zijn daarvoor afhankelijk van sterke leiders. CEO’s en directeuren die hun nek durven uitsteken. Die tegen hun moederbedrijven, aandeelhouders en beleggers durven in te gaan als zij naar de korte termijn kijken en het oude businessmodel nog zo lang mogelijk willen uitmelken.

Het Havenbedrijf Rotterdam zal hen daarbij ondersteunen. Bij het toepassen van manieren om CO₂ te reduceren en/of nieuwe, klimaatneutrale industrie te introduceren. Castelein: “Juist omdat hier al zoveel energie-intensieve industrie is, is dit de meest logische locatie voor bedrijven om proefprojecten op te zetten en op te schalen. Daarmee wordt de haven koploper in de transitie van op fossiel gebaseerde industrie naar schoon fossiel, hernieuwbaar en circulair.”

Risico dragen

Het Rotterdamse haven- en industriecomplex is het grootste van Europa en heeft veel bedrijven die nog steeds hun omzet halen uit (de opslag en/of bewerking van) fossiele energie en grondstoffen. Maar het is ook het grootste biobased cluster van Europa.

Het Havenbedrijf zoekt bedrijven die in de haven activiteiten willen opzetten die bijdragen aan CO₂-reductie. Dat kunnen bedrijven van buiten zijn, maar ook ondernemingen die hier al actief zijn of combinaties daarvan.

pic Olie zorgt voor de meeste tonnen in Rotterdam

Nog geen afscheid van fossiel

Maar het Havenbedrijf neemt nog geen afscheid van fossiel. Het kijkt wel uit. Er kan nog steeds aan verdiend worden. De economie en de samenleving blijven nog tientallen jaren afhankelijk van olie en gas. Het Havenbedrijf blijft de productie ervan faciliteren en hoopt de overgang zodoende geleidelijk te laten verlopen. Opdat de huur en havengelden blijven binnenkomen maar ook om te zorgen dat zo min mogelijk bedrijven de boot missen en in rook opgaan.

“Maar de inzet van het Havenbedrijf, in menskracht en middelen, zal de komende jaren steeds meer verlegd worden naar efficiency bij gebruik van fossiel, CO₂-reductie, hernieuwbare energie en biobased en circulaire economie”, luidt de belofte. “Want daar ligt de toekomst.”

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Tecmon maakt sinds 1989 technische- en interieuroplossingen op maat voor o.a. de maritieme sector. Bekijk de specia… https://t.co/ifFii6OM62 
Groenervaren  @Groenervaren
Er zijn veel manieren om de uitstoot van CO² te reduceren. Hier lees hoe je dit kunt reduceren door het gebruik van… https://t.co/BMwlVqHyua 
Groenervaren  @Groenervaren
In de voorgaande edities hebben wij geschreven over het kraanschip Invotis van Bek & Verburg en het kvb Olesia van… https://t.co/HKA8qzc9Tf