0031 78 303 10 23
Home > Onderzoek > Schepen van kunststof: Waarom doet Nederland niet mee?

Schepen van kunststof: Waarom doet Nederland niet mee?

  • Heeft dit soort schepen over tien jaar een kunststof casco?
Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

11 miljoen euro stelt de Europese Commissie beschikbaar  voor onderzoek naar schepen van kunststof. Het doel is schepen van 50 meter of langer te ontwikkelen. Er zijn achttien bedrijven uit elf landen bij betrokken. Nederlandse bedrijven ontbreken.

Het hoofddoel van het project is een nieuwe Europese markt voor zeeschepen van FRP (fibre-reinforced polymers) te creëren. Die schepen kunnen 30 tot 40 procent lichter zijn dan met een stalen casco. Mede daardoor verbruiken ze dan 10 tot 15 procent minder brandstof. En ze kunnen circa 12 procent meer lading vervoeren. Het onderhoud zou 30 procent minder gaan kosten.

 

Nederland is grote afwezige

Binnen het onlangs gestarte Fibreship doen achttien organisaties uit Cyprus, Denemarken, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Roemenië en Spanje mee. Nederland is de grote afwezige. Waarom doet ons land niet mee? Dat is raar. We zijn een belangrijke maritieme natie, innovatief en volop actief op het gebied van composieten.

 

Classificatiebureaus

De grote classificatiebureaus zijn vertegenwoordigd: Bureau Veritas, Lloyd’s Register en RINA. De deelnemende scheepswerven zijn iXblue, Navship, Soermar en Tuco. De drie betrokken onderzoekscentra zijn CIMNE, ULIM en VTT. Ook vier rederijen doen mee: ANEK, Danaos, Foinikas en IEO. Tot slot zijn er vier bedrijven betrokken die actief zijn in ontwerp en engineering van schepen: Ateknea, Compass Is, TSI en TWI.

Samen gaan de partners onderzoeken welke FRP-materialen het beste geschikt zijn voor de bouw van schepen. En belangrijke vragen daarbij zijn: welke composieten zijn sterk genoeg en brandwerend?

geef een reactie

1 reactie op "Schepen van kunststof: Waarom doet Nederland niet mee?"

pic Arnold de Bruijn zegt:
27/07/2017 14:11
Ik wil graag reageren op de vraag waarom Nederlandse partijen niet mee doen. Hiermee wordt onterecht gesuggereerd dat er totaal geen interesse is van Nederlandse partijen in dit onderwerp. Het tegendeel is waar; er bestaat nog een tweede EU project wat onderzoek doet naar de toepassing van lichtgewicht materialen, waaronder composieten: RAMSSES. Er is overlap in de doelstellingen van beide projecten, met name op het vlak van regelgeving en verkrijgen van goedkeuring voor de toepassing op grote schepen, Op dit thema wordt daarom samenwerking tussen deze projecten opgezet. Maar er is een belangrijk verschil waardoor de Nederlandse bedrijven kiezen voor deelname aan RAMSSES, waar FIBRESHIP meer een papieren studie is, bevat het RAMSSES project ook demonstratie cases bevat waarin aangetoond wordt dat bouwen in composieten vandaag de dag al mogelijk is. Deze demonstratie cases worden uitgevoerd door de industrie, en 6 Nederlandse partijen (Damen Gorinchem, Damen Schelde Naval Shipbuilding, Infracore Company, Airborne Composites, TNO en Netherlands Maritime Technology) richten zich daarbij om de demonstratie van een hele scheepsmoot. Meer informatie is te vinden op: https://maritimetechnology.nl/projecten/ramsses/
Beantwoorden
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Is drijvend mega-eiland het antwoord op stijgende zeespiegel? https://t.co/E8DDK5CGix 
Groenervaren  @Groenervaren
Komen Noren als eerste met autonoom vrachtschip? https://t.co/Shk9wsCaic