0031 78 303 10 23

Sleepboot die niet kan kapseizen

webredactie

Sleepvaart- en bergingsbedrijf Multraship heeft bij Damen Shipyards Group twee innovatieve Carrousel Rave Tugs besteld. Deze nieuwe slepers zijn bijzonder aangezien ze afrekenen met het risico van kapseizen tijdens een sleepklus.

De opdracht is geplaatst door Novatug, een 100% Multraship-dochter. Multraship bestelde ook nog een ASD-sleper. De contracten werden deze week op de Europort in Ahoy Rotterdam getekend.

Naast meer veiligheid bieden de Carrousel Rave Tugs (CRT’s) ook meer kracht, operationele vrijheid en technische duurzaamheid, belooft Damen. De bouw van de twee CRTs begint meteen onder een contract tussen Novatug en Van der De casco’s worden gebouwd door scheepswerf Theodor Buschmann in Hamburg. Damen Maaskant Shipyards Stellendam verzorgt de verdere op- en afbouw. De oplevering van de twee zusterschepen staat gepland in het eerste kwartaal van 2017.

Grotere controle over de sleep

Het Rave-ontwerp is grotendeels ontwikkeld door ontwerpbureau Robert Allan, in samenwerking met Voith. De CRT’s hebben een lengte over alles van 32 meter en een trekkracht van minimaal 70 ton. De voortstuwing komt van twee ABC-hoofdmotoren van elk 2.650 kW op 1.000 toeren, die twee Voith-straalbuizen aandrijven. De maximale snelheid bedraagt dan 14,1 knopen.

De lage operationele kosten van de Carrousel-sleper, zijn hoge handelingssnelheid én zijn grotere controle over de sleep bieden grote voordelen ten opzichte van conventionele slepers. Bijvoorbeeld via verruiming of zelfs het elimineren van de beperkende getijde- en/of weervensters waarmee veel havens te maken hebben. Novatug gaat de CRT’s exploiteren op basis van langlopende bareboat charters.

Veilig werken

“Omdat veiligheid bij ons altijd bovenaan staat, hebben we het ontwerp volledig omarmd en hebben we meteen besloten om de Novatug CRT ook te realiseren”, aldus Leendert Muller, managing director van Multraship. “Dit nieuwe sleepbootontwerp is het eerste dat afrekent met wat altijd het grootste gevaar is geweest: het risico van kapseizen tijdens het sleepwerk. Daar komen de enorme voordelen op gebied van efficiency en flexibiliteit nog bij.”
“De betrokkenheid van Theodor Buschmann en Maaskant maakt het Novatug ‘dream team’ compleet”, vervolgt Muller. “Dit ontwerpteam heeft in de loop der jaren al veel profijt gehad van de inbreng van partners als Voith, Robert Allan, ABC en de Luyt Group. De nauwe samenwerking en de inbreng van ieders ervaring en expertise heeft een ontwerp opgeleverd dat is bekroond met de Dutch Maritime Innovation Award.”

Carrousel Rave Tug

Carrousel-sleepsysteem

Het Carrousel sleepsysteem is even simpel als effectief. Het bestaat uit een relatief eenvoudige staalconstructie rond de opbouw van de sleepboot. De trekkracht van de sleper wordt uitgeoefend op deze vrij-draaiende ring. Dit in tegenstelling tot het vaste punt bij conventionele sleepboten, namelijk de trommellier of towing pin (meestal achterop), zoals dit al sinds het begin van de sleepvaart wordt gedaan.

Sleepboten met zo’n Carrousel-systeem kunnen ten opzichte van het sleepobject vrijelijk om hun as draaien zonder de lijn te moeten laten vieren. Wanneer de sleeplijn strak staat, verplaatst het verschuivende sleeppunt ook het middelpunt van de kracht ten opzichte van het zwaartepunt van de sleper. Daarbij kan de romp van de sleper worden ingezet om te remmen of anderszins kracht te zetten, gebruikmakend van de zijdelingse weerstand van de romp in het water.

De sleper wordt zo een soort drijfanker waarbij ook de stroming van het water en de energie van het sleepobject worden benut. Een Carrousel-sleper kan op die manier zijn sleep veel sneller en goedkoper afremmen of sturen dan elke andere sleper die hiervoor afhankelijk is van motorkracht. Bovendien kan de Carrousel dit vanuit elke positie vooruit of achteruit doen én kan hij domweg niet omver getrokken worden door zijn sleep.

25 procent minder brandstof

Een Carrousel-sleepboot hoeft dus aanzienlijk minder eigen energie te leveren om te remmen of te sturen, wat een beduidend lagere brandstofrekening en uitstoot oplevert. De kostenbesparing op brandstof bedraagt minstens 25%, afhankelijk van hoe de sleepboot wordt ingezet.

Doordat de sleper met dit systeem bij het remmen en sturen meer steunt op zijn dwarsweerstand in het water dan op zijn motorvermogen en voortstuwingssysteem, levert ook nog aanzienlijk minder slijtage op in dit hele (hoofd-)segment van het schip, aldus Damen. “Lagere jaarlijkse onderhouds- en reparatiekosten en een langere economische levensduur van de sleper zelf vormen daarbij de extra bonus.”

 

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Tecmon maakt sinds 1989 technische- en interieuroplossingen op maat voor o.a. de maritieme sector. Bekijk de specia… https://t.co/ifFii6OM62 
Groenervaren  @Groenervaren
Er zijn veel manieren om de uitstoot van CO² te reduceren. Hier lees hoe je dit kunt reduceren door het gebruik van… https://t.co/BMwlVqHyua 
Groenervaren  @Groenervaren
In de voorgaande edities hebben wij geschreven over het kraanschip Invotis van Bek & Verburg en het kvb Olesia van… https://t.co/HKA8qzc9Tf