0031 78 303 10 23

Spliethoff zweert bij scrubbers

  • Roland Hoogeveen, technical support engineer van Spliethoff, bij het bedieningspaneel van de scrubber aan boord van een van de schepen. (foto Alfa Laval)
Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Waar veel scheepseigenaren nog twijfelen over de aanschaf van een scrubber, heeft Spliethoff vol overgave gekozen voor zo’n installatie om de rookgassen te ontzwavelen. Sinds 2012 heeft de Nederlandse rederij inmiddels twintig schepen met scrubbers uitgerust. Spliethoff zweert bij deze oplossing.

Spliethoff koos voor de PureSOx-installatie van Alfa Laval. De rederij staat nog steeds volledig achter die beslissing. Verantwoordelijk technical support engineer Roland Hoogeveen zegt: “De betrouwbaarheid is erg hoog gebleken. We hebben er nog nooit serieuze problemen mee gehad.”

 

SOx Emission Control Area

Het PureSOx-system is bij Spliethoff op twee typen schepen toegepast: veertien gewone drogeladingschepen en zes ConRo-schepen. Die laatste soort zet de rederij uitsluitend in op de Noordzee en de Baltische regio. De ConRo-schepen varen dus altijd binnen de Noord-Europe SOx Emission Control Area (SECA).

Ze doen veel havens in België en Duitsland aan en varen op het Noord-Oostzeekanaal. Daar mogen ze geen water lozen; daarom zijn de ConRo’s voorzien van hybride scrubbers. Die kunnen in een open-loop-modus met zeewater functioneren én in een gesloten loop met circulatie van water en een toevoeging van caustic soda. Het water wordt verneveld vermengd met de rookgassen, zodat de zwavel zich eraan bindt. Het ater wordt gereinigd, de sludge die overblijft moet aan wal worden afgegeven voor verwering.

 

Brandstofsysteem doorspoelen

Dankzij de scrubbers hoeven de schepen van Spliethoff niet steeds om te schakelen tussen HFO en gasolie. Ze kunnen gewoon met zwavelhoudende brandstof blijven varen. Hoogeveen: “SOx ECA’s zijn niet nieuw; de normen zijn alleen verder verlaagd.”

“Voorheen was het altijd een gedoe aan boord met de brandstof: dan moest je kleppen open of dichtdoen en een paar uur wachten totdat het brandstofsysteem was doorgespoeld. Met een scrubber druk je gewoon op een knop. De bemanning heeft er dus minder werk eraan.”

 

 

pic De Timca, een van de schepen die met een scrubber is uitgerust. (foto Spliethoff)

Snel terugverdiend

Spliethoff heeft ook zijn oudere schepen van scrubbers voorzien. Aangezien je op goedkopere brandstof kunt blijven varen, is de investering snel terugverdiend, zo blijkt uit de woorden van Hoogeveen. In twee jaar ongeveer. “Als je er drie jaar mee kunt varen, maak je dus al winst.”

Hij noemt nog een ander voordeel: “Niemand weet echt hoe de nieuwe laagzwavelige brandstoffen uitpakken. Hun kwaliteit is onvoorspelbaar. Indien je slechte kwaliteit bunkert, kun je problemen krijgen met pompen, injectors en filters in het brandstofsysteem. Misschien krijg je wel een blackout.  En gaat het hele systeem plat.. Met een scrubber hoef je niet te wisselen tussen brandstoffen. Dat is dus een veilige oplossing.”

Wil je meer weten over scrubbers?

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Overheid zoekt innovatieve start-ups als leverancier https://t.co/xAwReXBIAC