0031 78 303 10 23
Home > Interviews > The Blue World kiest voor een hybride voorstuwing aan boord van de Borelli

The Blue World kiest voor een hybride voorstuwing aan boord van de Borelli

Jan-Willem Vissers

The Blue World kiest voor een hybride voortstuwing op het Ms Borelli. Naast de huidige Mitsubishi motor installeren ze een dieselelektrische aandrijving met twee Volvo Penta-motoren. “Hiermee verwachten we een efficiëntieslag te maken van circa 18 procent met daarbij eenzelfde vermindering van de CO2-uitstoot.”

The Blue World
Hoe komen jullie eigenlijk aan die naam The Blue World, Patrick Hut en Tonnie Speksnijder? “Leuk dat je ons dat vraagt”, zegt Hut. “Eigenlijk lijkt het redelijk voor de hand liggend met de kleur blauw gerelateerd aan het water en een wereld aan verschillende zaken die we met onze mensen doen in ons bedrijf. Maar dat is niet hoe we aan die naam gekomen zijn.”
Patrick Hut en zijn collega Speksnijder hebben al veel gereisd en daarbij ook heel veel mogen zien en ervaren. Van Midden- en Zuid-Amerika tot het overgrote deel van West- en Zuidoost-Azië en natuurlijk Europa. Eén ding dat op bijna alle reizen zichtbaar was, waren de grote hoeveelheden afval langs de wegen, meestal net buiten de grote steden of de toeristische sector.
Totdat ze een week op de Galapagos-eilanden verbleven. Een prachtige bestemming met een prachtig stuk natuur en geen afval! Dit zette Patrick aan het denken dat het ook anders kan; wil ik mijn kinderen straks laten opgroeien in een wereld die we als generatie kapot gemaakt hebben? Wetende dat de kennis er is om duurzaam om te gaan met de wereld om ons heen!
The Blue World staat daarom voor een duurzame, efficiënte en winstgevende maritieme organisatie. Met dit project laten ze zien dat die combinatie heel goed mogelijk is en bovendien bijdraagt aan de verduurzaming van de sector. Dit wordt ook onderstreept door de erkenning die dit project onlangs heeft gekregen tijdens de Klimaattop in Parijs.

Meer lezen over dit project?

 

De refit
Met hybride voortstuwing kan een grote stap voorwaarts worden gemaakt, aldus Hut. “Het moet slim en groen! We zijn van plan onze ervaringen te delen. We gaan alles monitoren en zullen de data delen.” De Borelli wordt als het ware een varend kennisplatform.
De definitieve beslissing voor de refit van het ms Borelli werd in juli 2015 genomen. Tijdens de Europort-beurs in Rotterdam later dat jaar is de opdracht gegeven aan Visscher Scheepsreparatie, Koedood en eL-Tec Elektrotechnologie. Ook voor de logistieke partner Combi Terminal Twente is dit project van groot belang omdat ook zij volop bezig zijn met hun eigen carbon footprint.

De Borelli, in 2009 gebouwd, is 110 meter lang en 11,45 meter breed. De refit is gepland in het eerste kwartaal van 2016. Het schip, dat vast vaart tussen Rotterdam en Hengelo, is naar schatting een maand uit de vaart.

 

Vermogen en vaarprofiel
Na gesprekken met diverse fabrikanten kozen Hut en Speksnijder voor Volvo Penta-motoren. “Zij geven heldere antwoorden op onze vragen, hebben duidelijk expertise en de juiste energie-efficiënte motoren.”

“Het uitgangspunt was het vermogen dat we met het vaarprofiel van de Borelli nodig hebben”, aldus Hut. “Vervolgens hebben we gekeken bij welk toerental de potentiële motoren het efficiëntst en schoonst zijn. De centrale vraag hierbij is: hoe is het bereik en wanneer belast je de motor op het ideale moment?”

Op het vaste traject tussen Rotterdam en Hengelo ligt de belasting van de motor tussen 200 en 450 kW. Voor de huidige hoofdmotor, een Mitsubishi die een vermogen heeft van 1250 kW, is dat niet gunstig. De huidige hoofdmotor blijft wel staan. Hut: “Die zullen we nog hooguit 5 procent van de vaartijd gebruiken. Omdat het extra vermogen soms nodig is.”

 

2 x 360 kW
Er komen twee Volvo Penta-motoren van het type D13 in de Borelli, die de stroom opwekken voor de elektromotoren. Samen zijn ze goed voor 2 x 360 kW. De 6 cilinder 13 liter motoren staan bekend als zeer energie-efficiënte motoren. Deze motoren worden geleverd door Visscher Scheepsreparatie uit Sliedrecht. Deze Volvo Penta-dealer heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met dieselelektrische voorstuwing.

 

Gelijkstroom
Koedood Dieselservice is verantwoordelijk voor de installatie. Het bedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht heeft een ruime ervaring in hybride voortstuwing én is het vaste adres van de Borelli voor onderhoud aan de huidige Mitsubishi-motor. Koedood zorgt ook voor de installatie van het nabehandelingssysteem van Emigreen (een SCR-katalysator).

“De elektromotoren komen van eL-Tec Elektrotechnologie”, vertelt Hut, “en de permanent magneet motoren en generatoren van Visedo.” Voor die bedrijven is het de eerste keer dat hun DC PowerSYSTEM en PowerDRUM als parallelle hybride oplossing wordt toegepast.

“Ja, we kiezen voor DC – en niet voor AC”, zegt Hut. “Daarmee doen we het anders dan de hybride binnenschepen die er al zijn. We zullen in de praktijk ervaren wat de verschillen zijn. Dat is ook een aspect waarvan we als binnenvaart kunnen leren. Wij denken dat het efficiënter is als de gelijkstroom niet naar wisselstroom omgevormd hoeft te worden.”

 

Pilot Provincie Overijssel

De kosten voor deze refit bedragen meer dan 500.000 euro. Hut en Speksnijder vinden dat de verbetering in brandstofefficiëntie en de uitstootvermindering deze investering waard zijn. Helemaal als in ogenschouw wordt genomen dat de refit een voorbeeldfunctie kan hebben voor de sector en het nieuw te bouwen schip TwenteMax.

De Provincie Overijssel heeft de refit van het Ms Borelli gekozen als een van de pilots om de binnenvaart te verduurzamen. Dat project wordt in samenwerking met het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart uitgevoerd.

“Als The Blue World gaan we de prestaties van de hybride installaties monitoren. Voor eigen gebruik én om de gegevens te delen met de rest van de binnenvaart.” De Volvo Penta CAN-bus voor de elektronische bediening levert alle relevante data van deze hybride installatie. “Het liefst gaan we nog een stap verder”, zegt Hut, “in de toekomst willen we met sensoren ook meten wat de uitstoot is.”

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Tecmon maakt sinds 1989 technische- en interieuroplossingen op maat voor o.a. de maritieme sector. Bekijk de specia… https://t.co/ifFii6OM62 
Groenervaren  @Groenervaren
Er zijn veel manieren om de uitstoot van CO² te reduceren. Hier lees hoe je dit kunt reduceren door het gebruik van… https://t.co/BMwlVqHyua 
Groenervaren  @Groenervaren
In de voorgaande edities hebben wij geschreven over het kraanschip Invotis van Bek & Verburg en het kvb Olesia van… https://t.co/HKA8qzc9Tf