0031 78 303 10 23
Home > Techniek > Wat te doen aan hoger brandstofverbruik CCR2-motor?

Wat te doen aan hoger brandstofverbruik CCR2-motor?

Avatar webredactie

“In het jaar 2018 zal de binnenvaart door een geringer brandstofverbruik en afgenomen emissies van broeikasgassen naar verwachting in nog hogere mate bijdragen aan maatregelen tegen de klimaatverandering.” Dat stelt de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in haar Visie 2018. Ongetwijfeld met alle goede bedoelingen. Helaas heeft de regelgever uit Straatsburg er met de CCR2-norm voor motoren zelf indirect voor gezorgd dat het brandstofverbruik toeneemt.

CCR2-motoren veroorzaken minder uitstoot van NOx (stikstofoxide) en PM10 (fijnstof). Scheepseigenaren die inmiddels de overstap maakten van een conventionele motor naar zo’n schonere motor, ervaren dat hun brandstofverbruik stijgt. Gemiddeld is sprake van zo’n 10 procent. Dat is een fikse extra kostenpost. Een ander nadeel is dat het milieuvoordeel er feitelijk lager door uitpakt.

Meer diesel inspuiten

Het hogere gasolieverbruik is eenvoudig te verklaren. De motorconfiguratie is wezenlijk anders en het inspuitmoment is gewijzigd. Met een reden: NOx kan worden teruggedrongen door meer diesel in te spuiten. Na de hoofdinspuiting vindt in de CCR2-motor nog een kleine na-inspuiting gedaan om de verbrande gassen beter te kunnen verbranden.

Aan dat hogere brandstofverbruik lijkt met de motor zelf nog niets te doen. Een alternatief is voorlopig alleen voorhanden in de vorm van nabehandeling. Het meest gebruikte systeem is de selectieve katalytische reductie. Zo’n SCR-katalysator kan tot 80 procent van de schadelijke uitstoot reduceren. Daarmee kan dan alsnog aan de CCR-norm worden voldaan.

Er zijn tal van pioniers die studeren op nieuwe – andere – oplossingen. De kenners verwachten echter er nog wel een of meer jaren overheen gaan voordat daar concrete resultaten mee worden geboekt.

Oproep

Heeft u als binnenvaartondernemer negatieve (of positieve) ervaringen met het brandstofverbruik van CCR2-motoren of heeft u juist vanwege dat hogere verbruik gekozen voor een SCR-katalysator of een andere oplossing? Reageer dan onder aan deze pagina en deel uw inzichten met andere bezoekers van Groenervaren.nl.

 

geef een reactie

3 reacties op "Wat te doen aan hoger brandstofverbruik CCR2-motor?"

pic C de Waardt zegt:
06/02/2014 11:29
Wij varen sinds 12-2011 met een waterstofgas installatie en de besparing is gemiddeld rond de 4% Ik had er meer van verwacht maar er was toen nog niet zoveel keus, maar ik zou het zo weer doen, de verbranding is namelijk veel schoner.
Beantwoorden
pic Jan-Willem Vissers zegt:
09/02/2014 21:06
Als je een bestaande motor aan gaat passen aan CCR2 dan ben ik het eens met deze stelling. Maar als je zoals bij ons bedrijf bij iedere introductie van nieuwe en strengere emissie's een nieuwe gereratie motoren van je moedermaatschappij ter beschikking krijgt, dan gaat dit niet op. Wij kunnen aantonen dat iedere nieuwe generatie motoren die we in de markt hebben gezet, schoner EN zuiniger zijn geworden. En door meerdere motoren te plaatsen heb je voldoende vermogen ter beschikking voor alle type schepen in de binnenvaart. Denk hierbij aan de Diesel-Elektrische Amulet of Tharsis, of zoals de hybride Duandra. Grote schepen die dankbaar gebruik maken van onze zuinige motoren, en ook nog eens hun tijd qua emissies ver vooruit lopen. Wist u dat twee motoren met keerkoppeling, katalysator en roetfilter even duur zijn dan een grote motor met keerkoppeling van hetzelfde vermogen, maar dan zonder katalysator en roetfilter? Schoon hoeft dus niet meer te verbruiken en qua aanschaf ook niet duurder te zijn! Jan-Willem Vissers
Beantwoorden
pic Ton van der Molen zegt:
11/02/2014 21:48
JW Vissers: mee eens Volvo motoren welke wij hebben, zijn gemariniseerde vrachtwagenmotoren, welke in elke situatie optimaal worden belast. Techniek, die bij Volvo wat emissie betreft er goed uitspringen. Metingen van SGS hebben dat ook aangetoond. Katalysatoren die op de Amulet staan, zijn zeer compact en behoeven geen inspuiting van diesel, om te kunnen "schoonbranden" . Conclusie: Nieuwe motoren welke aan CCR2 voldoen verbruiken niet per definitie meer, én door een opstelling zoals bv op de Amulet, is na-verbranden van de katalysator niet nodig. Ton van der Molen
Beantwoorden
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief