0031 78 303 10 23
Home > Onderzoek > Waterstof uit windenergie… Vergeet de binnenvaart niet

Waterstof uit windenergie… Vergeet de binnenvaart niet

Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

Waterstof wordt gezien als schone en duurzame brandstof, en dus als een van de brandstoffen van de toekomst. In Noord-Holland zijn plannen om waterstof te produceren uit offshore windenergie. Uit een recent haalbaarheidsonderzoek kwam naar voren dat dit technisch mogelijk en kansrijk is. Een tip voor de initiatiefnemers: kijk niet alleen naar het wegvervoer om waterstof als brandstof toe te passen, maar betrek ook de binnenvaart er meteen bij. Dat vergroot de afzetmarkt.

Het initiatief komt voort uit onderzoek naar de haalbaarheid om waterstof te produceren uit offshore windenergie, onder leiding van Hygro en Composite Agency, in samenwerking met ECN, Energy Expo en Energy Valley. Het vervolgproject heet DUWAAL en bestaat uit gelijktijdige realiseren van waterstofproductie, -distributie en het geschikt maken van voertuigen om op waterstof te rijden.

 

Waterstof al maken in de windturbine

Het idee is om met elektriciteit van offshore windmolens, direct in de windturbine, via elektrolyse water om te zetten in waterstof. Vervolgens wordt de duurzaam geproduceerde waterstof via een hogedruk-composietleiding aan land gebracht en ingezet als groene transportbrandstof.

In het haalbaarheidsonderzoek zijn voor alle delen van de keten de kosten en potentiële integratievoordelen geanalyseerd. Daaruit is een kostprijs voor de waterstof bepaald en berekend wat deze brandstof per voertuig mag kosten. De belangrijkste conclusie is dat rijden op waterstof uit windenergie op termijn zelfs goedkoper wordt dan op fossiele brandstof.

 

Waterstof-pijplijn

Een voertuig op waterstof is feitelijk een elektrisch voertuig. Het verschil is dat de energie niet uit een batterij komt, maar uit een brandstofcel en een waterstoftank. Met waterstof is de beperkende actieradius van rijden op batterijen geen issue meer. “Hierdoor wordt de inzet net zo makkelijk als met diesel voertuigen. Geluidloos en emissievrij rijden voor de vrachtsector wordt nu werkelijkheid”, aldus John van Rhoon van E-Trucks Europe.

Uit de studie blijkt dat waterstof tegen een vergelijkbare prijs per eenheid energie aan land kan worden gebracht als elektriciteit. Hiervoor wordt elektrolyse geïntegreerd in een aangepaste windturbine, die rechtstreeks wordt aangesloten op een waterstof-pijplijn. En dus niet op het elektriciteitsnet.

De aanleg van de benodigde flexibele hogedruk composiet-pijpleidingen is goedkoper dan de leidingen om elektriciteit aan land te brengen. Bijkomend voordeel is dat hiermee automatisch een opslagbuffer ontstaat, een van de grote vraagstukken bij offshore wind.

Demonstratieproject

Op basis van de opgedane kennis in het onderzoek wordt momenteel gewerkt aan demonstratieproject DUWAAL. Dat gebeurt onder leiding van Hygro, ondersteund door EnergyValley, Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord, een consortium met GP Groot, HVC, ECN en de firma E-Trucks Europe) Voor dit project wordt een elektrolyser geïntegreerd met een onshore windturbine.

De waterstof zal worden gedistribueerd naar verschillende tankstations in heel Noord-Holland. Het eerste station komt in Alkmaar. “Er zullen uiteindelijk minstens honderd vrachtwagens op gaan rijden’, vertelt Jan Willem Langeraar van Hygro. “We nodigen gemeenten en transporteurs uit om deel te nemen als gebruiker.”

 

Verder kijken

Jammer genoeg kijken de partijen van het project niet verder. Ook de scheepvaart kan baat hebben bij waterstof, maar in die richting gaat de uitnodiging niet. Grote kans dat er een bunkerbedrijf te vinden is dat mee wil doen. En schepen zijn er vast ook te vinden, ook al moet hun machinekamer worden omgebouwd.

En anders is er in Amsterdam nog wel een rondvaartboot te vinden: de Nemo H2, die zelfs gebouwd is om op waterstof te varen. Door problemen met de levering van de brandstof heeft het in 2009 in de vaart gebrachte vaartuig nauwelijks gevaren. Dit is de kans om dat alsnog te herstellen.

 

 

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Is drijvend mega-eiland het antwoord op stijgende zeespiegel? https://t.co/E8DDK5CGix 
Groenervaren  @Groenervaren
Komen Noren als eerste met autonoom vrachtschip? https://t.co/Shk9wsCaic