0031 78 303 10 23

Wil zeevaart nu écht iets doen aan CO2-uitstoot?

  • (foto Julien)
Groenervaren webredactie Groenervaren webredactie

De International Chamber of Shipping (ICS) heeft bij de IMO een voorstel ingediend met CO2-reductiedoelstellingen. De reders willen dat de CO2-uitstoot van de scheepvaart onder het niveau van 2008 blijft. Daarnaast wil de zeevaartsector in 2050 gemiddeld 50 procent reductie van de CO2-uitstoot per tonkilometer realiseren (ook ten opzichte van 2008).

Het voorstel wordt gesteund door andere internationale redersverenigingen, BIMCO, Intertank en Intercargo. Ook de KVNR is tevreden met het voorstel. De Nederlandse redersvereniging noemt het zelfs ambitieus. De KVNR stelt voor om de derde doelstelling uit het ICS-voorstel, om in 2050 de jaarlijkse CO2-uitstoot in absolute zin te reduceren “met een nog overeen te komen percentage”, ook op 50 procent te zetten. Dan moet dus ook de verwachte groei van het vervoer binnen de norm worden opgevangen.

Doorbraak

KVNR-voorzitter Tineke Netelenbos: “De KVNR en haar leden hebben zich de afgelopen jaren al duidelijk uitgesproken om ook op mondiaal niveau een proactieve houding aan te nemen op dit dossier. Na veel lobby en samenwerking met een aantal andere proactieve Europese redersverenigingen is het gelukt om deze ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen op de onderhandelingstafel van de IMO te krijgen.”

Het voornemen om voor 2050 een absolute reductiedoelstelling vast te leggen kan gerust een grote doorbraak in de zeescheepvaartindustrie worden genoemd, stelt de KVNR. “De sector gaat daarmee veel verder dan de recente afspraken voor de luchtvaart.”

Maar het was onvermijdelijk en lijkt toch vooral een poging om de schade te beperken. De reders zijn bang dat de overheid wetgeving invoert die veel strenger is. Of die de vorm krijgt van een emissiehandelssysteem. Met name in Europa wordt daar op aangedrongen. En 2050 is nog zo ver weg…

Mag het wat sneller?

Maar het voorstel lijkt in elk geval in lijn met het Klimaatakkoord van 2015. De zeevaart is niet opgenomen in het Klimaatakkoord van Parijs (COP21). Tot spijt van de KVNR. Netelenbos: “Dit voorstel van onder andere onze internationale koepelorganisatie ICS biedt een ferme basis voor de CO2-strategie en de zogeheten ‘roadmap’ van de IMO om de uitstoot van CO2 door zeeschepen verder te beperken.”

Maar echt snel gaat het allemaal nog niet. Natuurlijk zijn er veel partijen betrokken en spelen nationale belangen een grote rol… maar als de echte wil er zou zijn, kan het best sneller. Het moet sneller, want de opwarming van de aarde nadert rap die kritische grens van 2 graden. En de zeevaart is nu eenmaal de grootste vervuiler van de transportsector.

Heffing op de brandstof

In oktober 2016 is afgesproken dat de IMO-lidstaten in 2023 een definitieve strategie aannemen. Komende zomer zal blijken of het de zeevaartsector ernst is, of dat iedereen gewoon doorgaat met de vertragingstactiek. Dan bespreken de IMO-lidstaten de CO2-voorstellen van de reders. De IMO heeft beloofd in 2018 met een initiële strategie te komen die de mogelijke operationele, technische en economische maatregelen bevat om de CO2-uitstoot te verlagen. De IMO-lidstaten hebben afgesproken dat die maatregelen in 2023 definitief moeten zijn aangenomen.

Zit daar ook een financiële maatregel bij, dan mag dat van de reders geen emissiehandelssysteem zijn De ICS vindt een heffing op de brandstofprijs veel beter en wél acceptabel. Dat is – met name voor kleinere reders – veel eenvoudiger. Met de opbrengst kunnen ook nog innovaties in de sector worden bevorderd. Zo stroomt het geld dan weer terug naar de reders.

geef een reactie
Bekijk uw subsidie mogelijkheden
shre
volg ons
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
  • banner
    banner
 
shre
laatste video’s
video

Eerste LNG-bunkerschip komt eraan

Groenervaren webredactie - 20 feb 2017
video

Havens vissen naar plastic afval

Groenervaren webredactie - 17 jan 2017
video

Binnenschepen meten diepgang; hoe meer hoe beter

Groenervaren webredactie - 13 dec 2016
Meer video's
shre
nieuwsbrief
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief
shre
tweets

Latest Twetter Feeds

Groenervaren @Groenervaren
Groenervaren  @Groenervaren
Is drijvend mega-eiland het antwoord op stijgende zeespiegel? https://t.co/E8DDK5CGix 
Groenervaren  @Groenervaren
Komen Noren als eerste met autonoom vrachtschip? https://t.co/Shk9wsCaic